Scary Movie

Scary Movie (2000) recensie

Scary MovieScary Movie. Onzinniger kan het bijna niet, maar het is een enorme leuke komedie met de elementen van een horrorfilm. De grappige broeders Wayans kwamen in 2000 met een spoof op succesvolle horrorfilms zoals Scream en I Know What You Did Last Summer, maar dat zijn zeker niet de enige films die op de hak worden genomen. Bekende films zoals The Sixth Sense, The Matrix en Final Destination moesten eraan geloven met als resultaat een grappige doch stompzinnige film die geen seconde verveelt en makkelijk wegkijkt.

Acteurs en actrices zoals Anna Faris, Marlon Wayans, Shawn Wayans, Shannon Elizabeth en Regina Hall, vormen in het eerste deel een groep tieners die door een mysterieuze moordenaar achterna worden gezeten. Precies een jaar nadat zij per ongeluk een man hebben aangereden en in de rivier hebben gedumpt. Hoewel er een aantal scholieren het loodje leggen, weten zij door de stommiteiten van de niet al te snuggere moordenaar het avontuur te overleven. Maar de grote vraag blijft wie deze koelbloedige moordenaar is.

Met flauwe grappen, slapstick komedie en enorm veel verwijzingen naar bestaande horrorfilms en thrillers, wordt het publiek vermaakt. Terwijl kleurrijke personages zoals de hilarische Deputy Doofy (Dave Sheridan), de hoerige journaliste Gail (Cheri Oteri) en de incompetente sheriff (Kurt Fuller) een groot aandeel hebben in het onlogische verhaal dat werkelijk kant noch wal raakt. Niet dat het er toedoet, want Scary Movie moet het hebben van de humor, wat dan ook meer dan dik op orde is. Een spoof die het genre eer aandoet en na ruim 17 jaar nog steeds tot één van de leukste komedies behoort.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com