Scary Movie 2 (2001) recensie

Scary Movie 2Na de hilarische spoof Scary Movie komen de gebroeders Wayans met een hilarisch vervolg, want er zijn natuurlijk genoeg horrorfilms die ze nog op de hak kunnen nemen. Terwijl in het eerste deel films zoals Scream, I Know What You Did Last Summer en The Matrix werden gebruikt om de kijker een hilarische komedie voor te schotelen, zijn er nu films zoals The Exorcist, The Amityville Horror, The Haunting, Twister en Hollow Man die eraan moeten geloven. Met als resultaat een uitstekend vervolg vol slapstick en platte humor.

Nadat zij het bloedbad op de middelbare school hebben overleefd, krijgen Cindy (Anna Faris), Shorty (Marlon Wayans), Ray (Shawn Wayans) en Brenda (Regina Hall) de kans om deel te nemen aan een geheimzinnig experiment van hun professor (Tim Curry). Ze vertrekken voor het weekend naar een vermeend spookhuis waar zij al snel te maken krijgen met een kwaadaardige entiteit die zowel angstaanjagend als stuntelig is. Weten zij de krankzinnige Kane tot een halt toe te roepen of is het einde van de onnozele Cindy, stoner Shorty en de seksueel gefrustreerde Ray dan nu toch echt nabij?

Handyman Hanson
Hoewel regisseur Keenen Ivory Wayans graag in herhaling valt, is Scary Movie 2 een hilarische komedie vol grappen en grollen die soms te hilarisch voor woorden zijn. Mede te danken aan de grotendeels terugkerende hoofdrolspelers, maar ook nieuwkomer Chris Elliott heeft een belangrijk aandeel in het succes van de horror/komedie. Hij speelt op fenomenale wijze de rol van de smerige en eigenaardige beheerder Hanson die de tijdelijke bezoekers terroriseert met smerige praktijken en de kijker zowel een brede glimlach op het gezicht als kokhalsreflexen bezorgt. Het stuit buiten kijf dat de film zonder dit kleurrijke personage een stuk minder leuk zou zijn.

Geweldig vervolg
Maar Scary Movie 2 is gewoon een geweldig vervolg op een hilarische komedie. Ondanks dat er een overdaad aan onderbroekenlol en slapstick is. Als kijker lig je regelmatig in een deuk om de foute oneliners en het gestuntel van de uiteenlopende personages. Dat bekende horrorfilms en thrillers op de hak worden genomen is prima, want dat gaat gemoedelijk en met respect. Iets wat zelfs de liefhebber van iconische horrorfilms en diens personages kan waarderen. Zolang je alles maar met een korreltje zout neemt.

3.5