Saw (2004) recensie

SawEen van de meest winstgevende horrorfilms te allen tijde die ook nog eens tot een van de betere in het genre behoort. Dan heb ik het natuurlijk over de door James Wan geregisseerde horrorfilm Saw uit 2004. Met een budget van iets meer dan 1 miljoen dollar creëerde hij een van de meest angstaanjagende en lugubere horrorfilms van de afgelopen 20 jaar. Saw is daarnaast ook een van de meest langlopende franchises met maar liefst 8 delen. Waarvan het laatste deel Jigsaw onlangs in de bioscoop is verschenen.

Ruim 13 jaar geleden begon het huiveringwekkende avontuur in een oude smerige doucheruimte waar Lawrence Gordon (Cary Elwes) en fotograaf Adam (Leigh Whannell) door de krankzinnige seriemoordenaar Jigsaw (Tobin Bell) zijn opgesloten. Ze weten niet hoe zij daar terecht zijn gekomen en waarom zij het nieuwe slachtoffer zijn van de maniak die de pers en de autoriteiten al een geruime tijd bezighoudt. Terwijl zij proberen uit te zoeken waarom zij aan de roestige pijpen van de ruimte zijn vastgeketend, heeft Jigsaw een luguber spel voor hen klaargezet. Aan hen nu de keuze om het spel wel of niet te spelen.

Wat Saw bijzonder maakt zijn niet alleen de smerige en sadistische spelletjes van Jigsaw die kleurrijk in beeld komen, maar ook hoe je als kijker continu op het verkeerde been wordt gezet. Het mysterie rondom het personage Jigsaw is zenuwslopend terwijl je meeleeft met de twee mannen die in de doucheruimte zijn opgesloten. Net op het moment dat je denkt dat je het hebt uitgevogeld, gebeurt er weer iets wat jouw theorie overboord gooit. Het is dan ook een heerlijke puzzel om op te lossen.

Daarnaast is het acteerwerk dik op orde. Zowel Cary Elwes als co-schrijver Leigh Whannell overtuigen als Lawrence en Adam terwijl ook Danny Glover en Dina Meyer de rollen van rechercheurs Tapp en Kerry prima spelen. Maar het is vooral bewonderenswaardig te noemen hoe de makers met een relatief klein budget een film hebben gemaakt die vol zit met overtuigende make-up en speciale effecten. Het bloederige toneel van de maniakale Jigsaw wordt uitstekend in beeld gebracht terwijl de huiveringwekkende beelden van de wijze waarop de verschillende slachtoffers aan hun einde komen niet worden geschuwd. Saw is dan ook een van mijn favoriete horrorfilms en een aanrader. Hoewel de kijker met een zwakke maag gewaarschuwd is.