Saw VI (2009) recensie

Saw VISaw VI gaat verder waar deel 5 eindigde. Jigsaw’s handlanger heeft nog steeds vrij spel om sadistische en huiveringwekkende spelterreinen klaar te zetten voor zijn slachtoffers terwijl de autoriteiten FBI-agent Strahm (Scott Patterson) verdenken van medeplichtigheid. Maar Mark Hoffman (Costas Mandylor) – die als held is bestempeld en voor velen de man is die verantwoordelijk is voor het stoppen van de Jigsaw moorden – moet voorzichtig zijn nu zijn duistere geheimen aan het licht dreigen te raken.

De puzzelstukjes vallen langzaam maar zeker op hun plaats en Jigsaw’s (Tobin Bell) beweegredenen om zijn kennis van techniek te misbruiken om doortrapte vallen voor zijn slachtoffers klaar te zetten. Saw VI puilt dan ook van de flashback scènes waarin Tobin Bell als de getraumatiseerde John en zijn duistere alter-ego Jigsaw een hoofdrol heeft. Terwijl de kijker steeds meer op de hoogte raakt van het verleden blijven de smerige praktijken niet uit. Want ook in dit deel zijn er diverse spelterreinen waar hulpeloze doch niet zo onschuldige slachtoffers zware beproevingen moeten doorstaan.

Met overtuigende make-up effecten schotelt regisseur Kevin Greutert de kijker smerige scènes voor waarin het bloed rijkelijk vloeit en afgezaagde ledematen je om de oren vliegen. Toch mag Saw VI saaier dan zijn voorgangers genoemd worden, want de ervaren kijker weet inmiddels wel dat de slachtoffers nauwelijks kans hebben om het lugubere spel van Jigsaw te overleven. En het is het voor het eerst dat er een schokkende plotwending of ingenieuze twist ontbreekt.

Ik mag misschien wel zeggen dat de makers met Saw VI toewerken naar een finale van de franchise, want het lijkt er sterk op dat de koek nu echt op is. En dat is niet zo vreemd gezien het feit de 6 delen in een absurd hoge frequentie werden uitgebracht. Dat neemt niet weg dat een willekeurige Saw film vol met bloed en gore er als zoete koek ingaat bij de horrorliefhebber en datzelfde geldt ook voor Saw VI. Ondanks dat deze wel een stuk minder is dan zijn voorgangers.