Saw V (2008) recensie

Saw VHet is een understatement als ik beweer dat de studio rustig aan deed met het uit de grond stampen van sequels op de succesvolle lowbudget horrorfilm Saw. In 2008 verscheen alweer het vijfde deel in de franchise dat in 2004 van start ging. De koek bleek nog lang niet op te zijn en het open einde van Saw IV zette de deur voor Saw V wagenwijd open. Echter zonder regisseur Darren Lynn Bousman die na 3 films het stokje overdraagt aan filmmaker David Hackl.

Hackl pakt het op waar Bousman is gestopt en Saw V is evenals de voorgaande delen een direct vervolg op zijn voorganger. Inmiddels is de ware identiteit van Jigsaw’s handlanger bekend en is FBI-agent Peter Strahm (Scott Patterson) met de schrik vrijgekomen als hij in een van de vallen van de seriemoordenaar is gelopen. Hij heeft een vermoeden wie de handlanger van Jigsaw kan zijn en hij rust niet voordat hij hem in de kraag heeft gevat. Maar zijn zoektocht gaat niet zonder de nodige uitdagingen en beproevingen.

Evenals in de voorgaande delen is dit slecht een deel van het verhaal dat deze keer veel meer draait om het verleden van Jigsaw (Tobin Bell) en zijn vrouw Jill (Betsy Russell). Haar aandeel wordt in deel 5 groter en het doet de kijker twijfelen of zij wellicht ook een handlanger van haar ex-man is geweest. Toch zijn de wendingen in het verhaal en de twist op het einde niet zo sterk als die in de voorgaande delen zijn. Toch is er een open einde om de deur naar een zesde deel op een kiertje te zetten.

Wat wel weer in orde is zijn de huiveringwekkende spelterreinen waar hulpeloze slachtoffers met behulp van marteltuigen vakkundig om zeep worden geholpen. Het bloed vloeit rijkelijk en de hompen vlees en ledematen vliegen je om de oren. Voor de kijker met een zwakke maag is het opnieuw een pittige kluif, maar de ervaren horrorliefhebber draait zijn hoofd niet meer weg voor wat bloed en gore. Toch is Saw V allesbehalve vernieuwend, want inmiddels kennen we de routine. Desalniettemin is het voor een vijfde deel een vermakelijke film. Dat zeker.