Saw IV (2007) recensie

Saw IVMet Saw III sloeg men min of meer een andere weg in om ervoor te zorgen dat de franchise in leven zou blijven. Afhankelijk van het succes uiteraard, maar een smerige horrorfilm zoals Saw gaat er bij de horrorliefhebber altijd wel in als zoete koek. Ondanks dat het verhaal een interessante wending neemt, blijven de makers vasthouden aan het huiveringwekkende concept. En ook in Saw IV gaat het er weer stevig aan toe. Meer slachtoffers, meer bloed en meer gore gegarandeerd.

Ondanks dat de ingenieuze Jigsaw killer (Tobin Bell) is overleden, blijven de autoriteiten angstaanjagende spelterreinen ontdekken waar hulpeloze slachtoffers zijn onderworpen aan de krankzinnige spelletjes die de seriemoordenaar voor hen heeft klaargezet. De autoriteiten zoeken dan ook nog altijd naar mogelijke handlangers van Jigsaw. Terwijl FBI-agenten Peter Strahm (Scott Patterson) en Lindsey Perez (Athena Karkanis) rechercheur Mark Hoffman (Costas Mandylor) ondersteunen in de zoektocht naar deze vrijlopende maniak, wordt luitenant Riggs (Lyriq Bent) – die samen met zijn gevallen collega’s op Jigsaw heeft gejaagd – op de proef gesteld.

Evenals in de voorgaande delen kan je als kijker wachten op een duizelingwekkende plotwending die tot nu toe in iedere film aanwezig is. Dat mag ook niet meer als een verrassing komen hoewel het altijd afwachten is welke schokkende onthulling gaat plaatsvinden. In Saw IV is dat niet anders hoewel er deze keer ook meer informatie wordt prijsgegeven over het verleden van Jigsaw en waarom hij heeft gekozen om als seriemoordenaar zijn slachtoffers te onderwerpen aan lugubere tests. Voor Tobin Bell is er dus nog een grote rol weggelegd, omdat hij in veel flashbacks nog regelmatig te zien is.

Saw IV scoort verder goed op het gebied van smerige en bloederige scènes en in iedere film lijkt het er steviger aan toe te gaan. Ook keren oude bekenden terug terwijl het krankzinnige spel onverbiddelijk doorgaat. Zelfs na de dood van Jigsaw. Nu moet er in alle eerlijkheid wel worden toegegeven dat men iets meer in herhaling valt. Ondanks dat het wellicht schokkender en luguberder is dan voorheen, komen de martelpraktijken op hetzelfde principe neer. Dat doet verder niets af aan de entertainment waarde, maar vernieuwend is de door Darren Lynn Bousman film niet. Maar daar zal de liefhebber van horror en de franchise geen boodschap aan hebben.