Saw 3D: The Final Chapter (2010) recensie

Saw 3D The Final ChapterIn de periode dat 3D opkomend was in zowel de bioscopen als in het thuistheater, brachten de studio’s een zee aan 3D-films uit. Hoewel het overduidelijk was dat bij Saw VI de koek wel op was, zagen de studiobazen toch een mogelijkheid om nog één keer uit te pakken. Want een huiveringwekkende horrorfilm met 3D-effecten zal ongetwijfeld nieuwsgierigheid wekken bij de liefhebber. Daarom verscheen in 2010 het zevende en tevens laatste deel Saw 3D: The Final Chapter in de bioscoop.

Vanaf het eerste moment is het wel duidelijk dat de door Kevin Greutert geregisseerde film in vergelijking met zijn voorgangers wat kwaliteit mist. Het acteerwerk is bijzonder matig terwijl de kijker opnieuw smerige en bloederige beelden krijgt voorgeschoteld. Ik krijg er toch een beetje een naar gevoel bij. Niet dat het zo schokkend is, maar ik heb dit al eens eerder gezien. Tijd voor iets nieuws! Maar het lijkt erop alsof er een gebrek aan inspiratie is en dat deze film alleen gemaakt is om een snelle dollar te verdienen.

Toch komt er een keerpunt in de tweede helft van Saw 3D: The Final Chapter. De makers besluiten toch om het verhaal iets meer inhoud te geven en de kijker te fascineren met een interessante wending. Uiteindelijk zal in de slotfase het laatste puzzelstukje op zijn plaats vallen en worden alle gebeurtenissen in de 6 voorgaande delen nog eens uitstekend aan elkaar gekoppeld. Wellicht was het een ingenieuze schijnbeweging om de kijker eerst teleur te stellen om hen vervolgens aangenaam te verrassen.

Desalniettemin is het duidelijk dat de koek nu echt op is. De puzzel is opgelost en het spel is gespeeld. Jigsaw kan zijn huiveringwekkende masker en zijn lugubere marteltuigen aan de wilgen hangen, want het is goed zo. Een film vol met bloederige taferelen en smerige slachtpartijen is voor de horrorliefhebber altijd welkom, maar de franchise heeft zijn tijd gehad. Desalniettemin mogen we de makers prijzen voor een goede reeks, want om in deze snelheid 7 vermakelijke films uit de grond te stampen is toch een uitdaging. Toch is het voor Saw nu echt game over.

Score: 6,0