Saw III (2005) recensie

Saw IIIHet succes van de lowbudget horrorfilm Saw en diens vervolg zette de deur voor een derde deel wagenwijd open. Slechts een jaar na de release van Saw II verscheen Saw III in de bioscoop. Een film van regisseur Darren Lynn Bousman die met het tweede deel bewees dat hij prima in staat is om de kijker een vermakelijke en bij vlagen lugubere horrorfilm voor te schotelen. Toch zijn er zat uitdagingen om rekening mee te houden. Zo moet een vervolg op een horrorfilm altijd huiveringwekkender zijn dan zijn voorganger, maar de makers moeten ook voorkomen dat ze niet in herhaling vallen.

In Saw III spelen opnieuw de marteltuigen van de seriemoordenaar Jigsaw (Tobin Bell) een belangrijke rol en de kijker krijgt opnieuw te zien hoe hulpeloze slachtoffers een voor een door de maniak op de proef worden gesteld. Maar naast deze smerige slachtpartijen draait het in Saw III voornamelijk om de jacht op Jigsaw en de zoektocht naar de verdwenen rechercheur Eric Matthews (Donnie Wahlberg). Terwijl de autoriteiten de ingenieuze puzzel die hun doelwit voor hen heeft achtergelaten proberen op te lossen, heeft Jigsaw een nieuw spel klaargezet voor zijn volgende slachtoffer.

Angus Macfadyen speelt als nieuwkomer de rol van Jeff die evenals velen voor hem gevangen is genomen door de seriemoordenaar. Ook hij wordt op de proef gesteld terwijl de doodzieke Jigsaw zijn pupil Amanda (Shawnee Smith) klaarstoomt voor het echte werk. Evenals in de voorgaande delen lijkt het verhaal simpel, maar ook in Saw III zijn er een aantal interessante plotwendingen die de film enorm interessant maken. Niet dat deze nog als een verrassing komen, want als kijker zit je er min of meer toch op te wachten dat de intelligente Jigsaw een groter doel voor ogen heeft.

Het zet de deur voor een vierde deel in ieder geval wagenwijd open. Hoewel er een aantal zaken worden afgerond, worden er ook nieuwe verhalen opgestart die de makers in staat stellen om nog meer films in de franchise uit de grond te stampen. Meer dan welkom naar mijn mening als de kwaliteit gewaarborgd blijft. Maar in Saw III is dat dik op orde. Het acteerwerk is uitstekend, de speciale en make-up effecten zeer overtuigend en er is weer genoeg bloed en gore aanwezig om de horrorliefhebber op zijn of haar wenken te bedienen. Het spelletje is nog lang niet uitgespeeld.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com