Sargad (2017) recensie

SargadInstagram is een geweldige tool. Niet alleen om je foto’s te delen met vrienden of zoals in mijn geval meer aandacht voor je blog te creëren, maar ook om unieke content te ontdekken door mensen te volgen. Zo begon ik laatst scenarioschrijfster en actrice Sarah Giercksky te volgen. Ze timmert hard aan de weg om haar indie films te promoten en na een chatbericht of 2 kreeg ik van haar de link naar de horrorfilm Sargad. Een film waar ik na haar posts ontzettend nieuwsgierig naar werd.

De zusjes Elina (Sarah Giercksky) en Lily (Tindra Hedlund) vertrekken samen met hun moeder (Alicia Henriksson) naar een afgelegen blokhut waar ze samen met hun inmiddels overleden vader vaak kwamen toen ze jong waren. Het doel van het weekend weg is om zijn as op zijn favoriete plek uit te strooien. Maar al gauw worden de dames het doelwit van 3 naargeestige individuen die hen de stuipen op het lijf jagen.

Klein budget
Een onafhankelijke film heeft vaak te maken met een minimaal budget en dat is bij Sargad ook goed terug te zien. De kwaliteit van het beeld is niet altijd geweldig, maar het past wel bij het karakter van de bloederige horrorfilm. Regisseur Andres R. Ramos weet dan ook met beperkte middelen een onderhoudende film te creëren hoewel deze enorm veel wegheeft van genregenoot I Spit On Your Grave. Dat is ook logisch, omdat Sargad een wraakfilm is waarin het hoofdpersonage Elina het opneemt tegen het trio dat haar en haar familie het leven zuur heeft gemaakt.

Acteerprestaties
Sarah Giercksky speelt de rol van Elina uitstekend en met overtuiging. Haar woede en wraakgevoelens komen echt over en met behulp van goede make-up effecten zijn haar acties gerechtvaardigd doch onsmakelijk. De filmmaker laat het dan ook zeker niet achterwege om haar bloederige wraakacties expliciet in beeld te brengen. Het is jammer dat het acteerwerk van Tindra Hedlund en Alicia Henriksson dan iets te wensen overlaat, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Sargad is een vermakelijke indie film en het bewijs dat je met beperkte middelen toch een onderhoudende film kunt creëren.

Met dank aan Sarah Giercksky voor het delen van de link naar de film.

2.5