Saint Maud

Saint Maud (2019) recensie

Saint MaudWanneer een regisseur of regisseuse debuteert met een avondvullende speelfilm, is het altijd afwachten of de film ook een succes is. In het geval van Rose Glass pakte het door haarzelf geschreven regiedebuut goed uit, want Saint Maud ontving lovende kritieken. Van zowel filmmakers als de critici. Door de COVID-19 pandemie werd het horror/drama meermaals uitgesteld of van het releaseschema verwijderd, maar nu Saint Maud in de Uk op Blu-ray Disc is verschenen, is het een mooi moment om met eigen ogen te zien hoe goed Glass’ regiedebuut wel niet is.

Samenvatting van het verhaal – Maud (Morfydd Clark) is een hospice, die onlangs is bekeerd tot de Rooms-katholieke kerk. Wanneer zij de opdracht krijgt om te zorgen voor de terminaal zieke Amanda (Jennifer Ehle) neemt Maud haar taak serieus. Maar het zorgen voor Amanda wordt een ware obsessie. Zeker wanneer de voormalige danseres niet van plan is om haar oude leven vol feestjes en one night stands vaarwel te zeggen. Maud maakt het haar verantwoordelijkheid om de ziel van Amanda te redden. Maar wanneer zij daar niet in slaagt raakt ze in strijd met zichzelf. Ze is bang dat de Heer haar heeft verlaten en dat ze er alleen voorstaat. Maar ze is nog banger voor de mogelijkheid dat de Duivel haar onderwerpt aan de meest gruwelijke test die er bestaat.

Recensie – Het geloof speelt wel vaker een grote rol in films, maar in Saint Maud gaat Glass een stap verder. Want haar hoofdpersonage Maud, dat overigens fenomenaal wordt neergezet door de jonge actrice Morfydd Clark, heeft zoveel vertrouwen in de Heer dat ze de grip op de realiteit verliest. Alles wat ze doet of juist niet doet, doet ze in naam van God. De relatie met Amanda is intens en de chemie tussen Morfydd en Jennifer Ehle spat van het scherm. De personages worden in een sobere setting geplaatst en als kijker voel je de donkere wolk die boven het hoofd van Maud en Amanda hangt. Maar nog intenser is het feit dat je als kijker zelf begint te twijfelen of Maud haar volle vertrouwen in de Heer plaatst of lijdt aan een zware psychose. Je wordt meegezogen in haar wereld. Waarin ze zelfs haar conservatieve leven de rug toekeert om het contact met de Heer te herstellen.

Het laatste shot zegt werkelijk alles, maar natuurlijk ga ik niet verklappen wat je dan te zien krijgt. Maar ik kan Saint Maud van harte aanbevelen. Het is een duister drama met een aantal sterke en huiveringwekkende momenten. Dat de film ook als horrorfilm bestempeld wordt is dan ook logisch. Ondanks dat Glass zich geen moment schuldig maakt aan de horror clichés die in menig horrorfilm te bespeuren zijn. Saint Maud is intelligent, sober en duister. Een film die onder je huid kruipt en je ruim anderhalf uur aan de buis gekluisterd laat zitten. Met een stille hoop dat het wel goedkomt met Maud. Maar het moge duidelijk dat haar ziel gered moet worden. En niet die van haar stervende patiënte.

3.5