Safe House (2015) recensie

Safe House
Detectiveseries. Ik kijk deze eigenlijk nooit, maar toch werd ik benieuwd naar het Britse Safe House. Een serie met vier afleveringen van ongeveer drie kwartier en met goede acteurs zoals Christopher Eccleston en Paterson Joseph. Dat deze heren in een van mijn favoriete series spelen, is een groot pluspunt. Zij waren namelijk te zien in het ijzersterke en raadselachtige The Leftovers. Safe House is wel compleet iets anders. Dat mogen we niet vergeten.

Het verhaal is niet heel bijzonder. Politieagent Robert (Christopher Eccleston) verlaat zijn baan als hij heeft gefaald om een belangrijke getuige te beschermen. Hij vlucht naar het platteland waar hij samen met zijn vrouw Katy (Marsha Thomason) een rustig leventje leidt. Totdat zijn oud-collega Mark (Paterson Joseph) hem vraagt om zijn onderkomen te delen met een gezin dat op de vlucht is voor een moordenaar. Een Safe House als het ware.

Lake District in het noordwesten van Engeland is het podium voor deze spannende detective die niet foutloos is. Het verhaal zwabbert soms van links naar rechts en het is te traag om de kijker echt op het puntje van zijn of haar stoel te houden. Het goede acteerwerk van onder andere Eccleston en Joseph is daarentegen meer dan de moeite waard om Safe House een eerlijke kans te geven. Zeker als je trage detectives kunt waarderen.

De serie die voor het eerst op NPO2 verscheen, is vanaf nu verkrijgbaar op DVD. De vier afleveringen zijn netjes over twee schijfjes verdeeld en de serie eindigt redelijk open. Dat er een seizoen twee komt mag dan ook geen verrassing zijn. Kwalitatief scoren de discs ruime voldoendes, want zowel het beeld als het geluid is meer dan prima. Helaas ontbreekt het bonusmateriaal, maar dat mag de pret niet drukken. Laten we hopen op een tweede seizoen dat iets meer vaart heeft en daardoor ook spannender is.

Met dank aan Just Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.