Sacred Flesh (2000) recensie

Sacred FleshStreamingdienst Horrify heeft de afgelopen periode de catalogus uitgebreid met nieuwe films. Althans, films die al een poosje op de plank liggen maar in Nederland geen aandacht kregen. Het is fijn dat de specialist in het horrorgenre deze onbekende producties beschikbaar maakt hoewel ze lang niet allemaal zo bevredigend zijn. Ook Sacred Flesh slaagt er niet in om deze verwende horrorliefhebber te bekoren.

Er heerst paniek in het klooster als Moeder Overste (Sally Tremaine) visioenen heeft van Maria Magdalene (Kristina Bill) en de duivel. De zusters in het klooster denken dat ze bezeten is. Zeker als blijkt dat ze onkuis is. De paniek neemt toe als ook de zusters onreine gedachten hebben en seksuele handelingen verrichten. Daarom wordt de hulp ingeschakeld van priester Henry (Simon Hill) die samen met zijn assistent Richard (Moses Rockman) het klooster bezoekt om de zaken op orde te stellen.

Softcore porno
Ik val even met de deur in huis. Sacred Flesh van regisseur Nigel Wingrove is een softcore pornofilm. Niets meer en niets minder. Jammergenoeg niet één die goed uitgewerkt en opwindend is. Dat toch redelijk cruciaal is als je erotiek filmt. Het lijkt erop alsof hij toch op 2 gedachten hinkte. Het eeuwige gezever van een aantal personages die noch inhoudelijk noch boeiend zijn, halen de vaart er goed uit. Terwijl de erotische momenten slechts op één hand zijn te tellen. Wat wilde hij bereiken met deze film? Ging hij voor een inhoudelijke film over de seksuele verlangens van heiligen die celibatair leven of wilde hij gewoon choqueren door deze personen neer te zetten als seksmaniakken?

Sexploitation
Het subgenre sexploitation bestaat al langer en vooral in de jaren ’70 en ’80 waren er genoeg films in dit genre te vinden. Vooral de Franse regisseur Jean Rollin werd gezien als de specialist hoewel zijn films nooit als ordinair werden bestempeld. Sacred Flesh is te braaf om ordinair te noemen hoewel de girl on girl action wel expliciet in beeld wordt gebracht. Een voordeel voor de liefhebber van het genre, maar ook teleurstellend gezien de frequentie waarin de erotische scènes in beeld worden gebracht. De grote vraag is waarom Sacred Flesh op Horrify staat. Ik vind het een gewaagde toevoeging hoewel er ook publiek voor is. Desalniettemin hoop ik dat er kwalitatief betere producties uit het genre hen weg vinden naar de streamingdienst, want kwalitatief is Sacred Flesh behoorlijk benedenmaats.

Rating: 0.5 out of 5.