Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure (2020) recensie

Sackboy: A Big AdventureRuim 12 jaar geleden introduceerde Sony PlayStation het stoffige poppetje Sackboy. In de eerste game Little Big Planet, die voor de PlayStation 3 werd uitgebracht. Het personage kon je niet alleen naar hartelust aanpassen met leuke outfits en accessoires, maar je kon in de game ook je eigen levels creëren. Een innovatie in de gamewereld en Sackboy groeide dan ook uit tot één van de boegbeelden van de Sony PlayStation. Met de introductie van de Sony PlayStation 5 keert Sackboy terug. In een gloednieuw avontuur waarin je niet langer meer zelf levels hoeft te bouwen, maar Sackboy begeleid door driedimensionale speelwerelden.

Sackboy: A Big Adventure lijkt op het eerste oog geen innovatieve game, want het is immers een platform game waarin je het grappige poppetje door werelden vol met puzzeltjes en geduchte tegenstanders manoeuvreert en dat heeft de gamer al vaker gezien. Zelfs nog recent met de gratis launchgame Astro’s Playroom. Die opvallend veel overeenkomsten heeft met Sackboy: A Big Adventure. Toch mag dat de pret niet drukken, want het is enorm leuk om de 5 planeten die je moet doorlopen met Sackboy te verkennen. Met als doel om Sackboy’s ontvoerde vriendjes uit de klauwen van de geduchte vijand Vex te bevrijden.

Evenals in de genregenoot die standaard op de PlayStation 5 geïnstalleerd staat, laat Sackboy: A Big Adventure de speler uitgebreid kennis maken met waar de vernieuwde DualSense controller toe in staat is. Iedere beweging voelt dan ook anders aan terwijl je de bewegingssensoren en microfoon soms nodig hebt om een bepaalde challenge te kunnen completeren. Er is dan ook genoeg variatie aanwezig om Sackboy naar de eindstreep te bewegen. Of je nu moet klimmen, balanceren of hulpstukken moet laten draaien.

Het is dan ook een kleurrijk avontuur. Evenals in de Little Big Planet games zijn de werelden opgebouwd met herkenbare objecten die van stof zijn gemaakt en je hebt in Sackboy: A Big Adventure eigenlijk wel alle aanwezige elementen nodig om een level te kunnen completeren. Voor de kleintjes is het af en toe dan ook flink puzzelen om de finishvlag te kunnen halen terwijl de grappige en kleurrijke tegenstanders niet heel moeilijk uit te schakelen zijn. De muziekkeuze hierin is eveneens bepalend in hoe vermakelijk Sackboy: A Big Adventure is, want met behulp van de vrolijke tunes huppel en spring je met plezier het level door.

Sackboy: A Big Adventure is misschien niet de game om de prestaties van de PlayStation 5 aan de tand te voelen, maar het is een feit dat het grafisch gezien adembenemend mooi is. De levels zijn niet alleen driedimensionaal, maar ook super gedetailleerd. Achter iedere doos, krat of misplaatste zwevende wolk schuilt er wel een verzamelobject of een nieuw avontuur. Terwijl de framerate dik op orde is en alles soepeltjes verloopt. Het enige minpunt is dat het zoals bij iedere 3D platform game soms lastig is om op het juiste moment in de juiste richting te springen. Wat soms resulteert in een game over waardoor je helemaal opnieuw moet beginnen. En dat kan na een aantal keren wat frustraties opleveren.

Met de open wereld game Spider-Man: Miles Morales en het duistere Demon’s Souls heeft Sony PlayStation al de oudere gamer in de pocket, maar met Sackboy: A Big Adventure wordt het hele gezin op zijn wenken bediend. De game is voor jong en oud geschikt en het zorgt voor urenlang speelplezier. In tegenstelling tot Astro’s Playroom biedt Sackboy: A Big Adventure meer uren speelplezier terwijl het ook leuk is om de game samen te spelen. Hetzij om de beurt of online. Misschien voor de fans is het een teleurstelling dat het element om zelf je speelwerelden te creëren verdwenen is, maar voor velen die weinig geven om het bouwelement is het mooi moment om kennis te maken met de vrolijke en volledig aanpasbare Sackboy.

• Graphics
  • Gameplay
  • Verhaal