Rupture (2016) recensie

RuptureJe komt weleens een titel tegen die je helemaal niet kent. Maar de interesse is al snel gewekt als je dan de korte samenvatting leest en ziet wie er allemaal in meespelen. Dat had ik dus ook toen ik voor het eerst iets las over de Science Fiction/thriller Rupture waarin The Girl With The Dragon Tattoo-actrice Noomi Rapace een hoofdrol speelt. Daarnaast zijn ook The Shield-acteur Michael Chiklis en The Blacklist-acteur Peter Stormare in de door Steven Shainberg geregisseerde film te zien.

Maar is dat ook een garantie dat een film succesvol is? Ik ben van mening dat een bepaalde acteur of actrice wel het verschil kan maken en ook in het geval van Rupture gaat die vlieger op. Ik denk dat de film zonder het sterke acteerwerk van Noomi Papace een stuk minder was geweest. Ondanks dat het concept van Rupture enorm sterk is. Vooral in het begin heb je als kijker geen flauw idee wat er gaande is. Buiten het feit om dat de alleenstaande moeder Renee (Noomi Rapace) wordt ontvoerd en in een zwaarbeveiligde kamer wordt onderworpen aan allerlei vreemde experimenten.

Het is ergens jammer dat die spanning niet volledig wordt vastgehouden. Anderzijds wil je als kijker ook wel een keertje weten wat er nu aan de hand is en waarom juist Renee wordt ontvoerd. Chiklis en Stormare spelen interessante bijrollen als de ‘schurken’ die verantwoordelijk zijn voor haar ontvoering, maar de karakters zijn te eendimensionaal om er ook echt een band mee te creëren. Het komt dus aan op Noomi Rapace en de onheilspellende sfeer die je een beetje kunt vergelijken met de thriller Cube.

Ik heb mij dan ook prima vermaakt met deze mysterieuze Science Fiction/thriller die ik niet als hoogvlieger kan bestempelen, maar als tussendoortje prima te doen is. Splendid Film Benelux brengt deze uit op een zeer nette Blu-ray Disc die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat. Het bonusmateriaal bestaat uit een leuke special en interviews met de cast en crew.

Met dank aan Splendid Film voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

One thought to “Rupture (2016) recensie”