Manhunt

Rovdyr (2008) recensie

ManhuntDat filmmakers uit Scandinavië wel weten hoe ze een onderhoudende film of serie moeten maken is al veelvuldig bewezen. In 2008 regisseerde Patrik Syversen Rovdyr, die naar de internationale titel Manhunt luistert. Die weinig tot de verbeelding overlaat, want de titel van de horrorfilm omschrijft precies waar het over gaat; Mensenjacht!

In Rovdyr zijn 4 vrienden onderweg voor een weekendje rust, maar tijdens de rit worden ze belaagd door een stel jagers. Die hen knevelen en bedwelmen. Wanneer zij wakker worden in het bosrijke gebied, hebben ze geen idee wat er aan de hand is. Tot er een jachthoorn klinkt en ze worden opgejaagd door moordlustige jagers. Die niet een onschuldig hert of een beer als hen prooi zien, maar er een sport van maken om op de jongelui te jagen.

Manhunt is een simpele docht effectieve horrorfilm. Waarin bloederige taferelen en een behoorlijke dosis spanning hand in hand gaan. Met mooie make-up effecten wordt de kijker getrakteerd op een groot aantal onsmakelijke scènes terwijl Syversen overduidelijk een hommage geeft aan de klassieker The Texas Chainsaw Massacre. Die overigens in het jaar van waar Manhunt zich in afspeelt is uitgebracht. Niet geheel toevallig dat de film dan ook een aantal overeenkomsten kent met de horrorfilm van Tobe Hooper.

Dat er met weinig budget een sterke film gemaakt kan worden, bewijst de Noorse filmmaker met Manhunt. De film speelt zich grotendeels af in het bos en de settings in de bewoonde wereld zijn eveneens niet bijster bijzonder te noemen. Dat komt het realisme ten goede. Hoewel, dat ook te danken is aan het overtuigende acteerwerk van de hoofdrolspelers. Die overduidelijk angstig zijn voor hun belagers en op het moment van de confrontatie de longen uit hun lijf krijsen. Voor de liefhebber van spannende en onsmakelijke horrorfilms is Manhunt dan ook zeker de moeite waard.

3