Room

Room (2015) recensie

RoomLaat ik maar met de deur in huis vallen. Ik ben absoluut geen fan van Brie Larson. Soms is er gewoon een acteur of een actrice die je moeilijk kunt verdragen. Het is een raadsel waarom dat zo is. Maar door de lovende woorden voor het drama Room werd ik toch nieuwsgierig naar de door Lenny Abrahamson geregisseerde film. En na afloop moet ik concluderen dat dit een zeer goede film is.

Room begint middenin het verhaal. Ma (Brie Larson) zit samen met haar zoontje Jack (Jacob Tremblay) opgelosten. Het jongetje wordt verteld dat de buitenwereld niet meer bestaat en dat naar buiten gaan geen optie meer is. In de avond worden ze bezocht door een man. Die hen van eten en drinken voorziet. Maar ook met Ma in één bed ligt. Jack weet dan ook niet wat er aan de hand is. Of wat de echte reden is waarom hij samen met zijn moeder in de kamer moet blijven.

Het drama draait vooral om de moeder zoon relatie. De standaard uitdagingen die de ouder heeft terwijl haar steeds ouder wordende zoontje moeilijke vragen over het leven begint te stellen, zorgen ervoor dat de situatie in de kleine kamer er niet makkelijker op wordt. Het personage van Brie Larson, die overduidelijk onvrijwillig wordt vastgehouden in de kamer, is dan ook niet meer in staat om te blijven liegen. Met als gevolg dat ze een plan bedenkt om de kamer te ontvluchten. En daar heeft ze de hulp van haar zoontje bij nodig.

Ondanks dat Room niet op een specifiek waargebeurd verhaal is gebaseerd, is het helaas een feit dat het vaker gebeurd dat meisjes op jonge leeftijd worden ontvoerd en tegen hen wil in worden vastgehouden. Het verhaal over de ontvoering en de gevangenschap van Natascha Kampusch is wellicht het meest bekende. Dat maakt Room een indrukwekkende film en je leeft mee met zowel Ma als Jack. Dat heeft tevens te maken met het meer dan overtuigende acteerwerk van Brie Larson hoewel, de jonge Jacob Tremblay echt op alle fronten uitblinkt en dan ook de ster is.

4