Romina (2018) recensie

RominaOp Netflix verscheen onlangs nog een film van de Mexicaanse filmmaker Diego Cohen die eerder de smerige horror/thriller Luna de Miel regisseerde. Destijds heb ik weinig plezier beleeft aan de grafische wraakfilm waarin overduidelijk de focus lag op het choqueren van de kijker. Maar ik geef een regisseur graag een tweede kans en daarom begon ik ook met frisse moed aan Romina. In de hoop dat Cohen deze keer wel weet te verrassen met een interessante doch huiveringwekkende horrorfilm.

Het verhaal is simpel. Een groep vrienden vertrekt naar het bos om een weekendje te chillen, maar op de heenweg wordt het al snel duidelijk dat een aantal jongens allesbehalve een rustig weekendje op de planning hebben staan. Eenmaal op de bestemming aangekomen ontdekt de vrijgezelle Ezequil (Victor Bonilla) dat de jonge vrouw Romina (Francisca Lozano) bij hen in de buurt verblijft en regelmatig naakt in het nabijgelegen meer duikt. Voor hem is dat reden genoeg om het onschuldige meisje aan te vallen als de nacht aanbreekt. Maar met alle gevolgen nadien.

Romina laat het er niet bij zitten en de vriendengroep wordt al snel het doelwit van een wraakzuchtige en bloeddorstige vrouw die buitensporig geweld niet schuwt. De kijker krijgt een aantal pikante scènes voorgeschoteld en Cohen probeert opnieuw de maag van de kijker rond te laten draaien. Dat lukt hem aardig. Mede te danken aan de overtuigende make-up effecten. Maar evenals bij Luna de Miel ontbreekt het aan diepgang en karakterontwikkelingen. De ingrediënten die juist van belang zijn in een wraakfilm.

Zonder enige uitleg waarom Romina alleen in het bos verblijft en zonder een poging te doen om de kijker een band met haar te ontwikkelen, gaat Cohen direct van start met de gruwelpraktijken die in overvloed aanwezig zijn. Het is afwachten wanneer de eerstvolgende beelden van een verminkt lijk in alle glorie in beeld gebracht worden, maar door de korte speelduur van nog net geen 80 minuten gaat het in een rap tempo. Met een twist op het einde probeert Cohen nog wanhopig om zijn film meer lading te geven, maar die poging is tevergeefs. Ook Romina gaat dus de geschiedenis in als een zeer matige wraakfilm die haar genregenoten geen eer aandoet.

Steun Filmliefhebber.com