Roma (2018) recensie

RomaRegisseur en scenarist Alfonso Cuarón heeft tot op heden indrukwekkende films gemaakt. Daaronder de spannende Science Fiction/thriller Children of Men en de avontuurlijke Science Fiction film Gravity. Met Roma gooit hij het over een andere boeg. Omdat de Netflix Original in de top tien lijst van menig filmliefhebber belandde, werd ik enorm nieuwsgierig naar het indrukwekkende en stilistische drama. Het werd dus tijd om Netflix aan te slingeren en meegevoerd te worden naar Mexico-Stad aan het begin van de jaren zeventig.

Het drama draait om huishoudster en kindermeisje Cleo (Yalitza Aparicio). Een zachtaardige jonge vrouw die werkzaam is voor het gezin van Sofia (Marina de Tavira) en haar echtgenoot Antonio (Fernando Grediaga). Hoewel de zorg voor het huishouden een dagtaak is, probeert Cleo haar weg te vinden in een politiek turbulente stad waar vreugde en grof geweld hand in hand gaan. Terwijl haar dagdromen haar meevoeren naar een beter bestaan, probeert Cleo het drama waar zij getuige van is een plekje te geven. Met opgeheven hoofd en een rechte rug.

Sterk debuut
Roma is prachtig in elkaar gezet. De film is volledig zwart/wit dat toch wel de beladen sfeer en het melodramatische karakter van het verhaal extra kracht bijzet. Maar Roma dankt het succes voor een groot deel aan het ijzersterke debuut van Yalitza Aparicio. De actrice speelt de rol van de zachtaardige en vriendelijke Cleo fenomenaal en als kijker leef je met haar mee. Je voelt haar pijn, verdriet, vreugde en geluk terwijl ik mezelf afvraag waarom een goed persoon als Cleo zoveel ellende op haar bord krijgt.

Memorabel
Het is dan ook te prijzen en memorabel te noemen hoe Cleo met opgeheven hoofd door het leven stapt. Ze wordt misbruikt, in de steek gelaten en behandelt als een voetveeg. Ze laat het allemaal toe terwijl een ongeplande zwangerschap haar leven onnodig compliceert. Als er een diepere betekenis is dan moet het te maken hebben met het feit dat je nooit meer te verduren krijgt dan wat je aankan. Een positieve gedachte die de burger een soort van moed geeft. Roma staat dan ook terecht in de top tien lijstjes van filmliefhebbers, want zo sterk en mooi kom je ze nog zelden tegen.

4