Rogue One – A Star Wars Story (2016) recensie

Rogue One - A Star Wars StoryHet is vandaag een feestelijke dag. Want niet alleen ging Rogue One – A Star Wars Story in première, maar ook de Kinepolis op het Jaarbeursplein in Utrecht opende net iets voor tien uur vanochtend haar deuren voor de vroege vogels die zich in het centrum van Nederland hadden verzameld om als één van de eerste de nieuwe Star Wars film te mogen zien. En uiteraard stond ik ook al vroeg in de rij om de feestelijke opening mee te maken, om een eerste indruk te krijgen van de nieuwe bioscoop en natuurlijk om de eerste voorstelling van Rogue One – A Star Wars Story bij te wonen.

Oké, ik vertel later nog wel iets meer over mijn eerste indruk van de Kinepolis Jaarbeurs, maar laat ik eerst mijn mening geven over de nieuwe Star Wars film die in tegenstelling tot het vorig jaar verschenen Star Wars Episode VII The Force Awakens geen onderdeel uitmaakt van de saga, maar een zogenoemde spin-off is die zich afspeelt tussen Star Wars Episode III Revenge of the Sith en Star Wars Episode IV A New Hope. Het is meer een prequel waarin de makers een aantal belangrijke onthullingen doen in aanloop naar de allereerste Star Wars film uit 1977. En welke onthullingen dat zijn ga ik natuurlijk niet verklappen.

Wat kan en wil ik dan wel verklappen? In ieder geval dat Rogue One – A Star Wars Story een uistekende film is die zowel voor de liefhebbers van Star Wars als het nieuwe publiek geschikt is. De film zit vol met herkenbare personages en verwijzingen naar de andere films en zonder enige kennis van Star Wars is het misschien wel een beetje lastig om deze te spotten of überhaupt te begrijpen waarom je buurman in de zaal om de meest simpele dingetjes moet lachen. Enfin, dat moet je dan maar voor lief nemen. Regisseur Gareth Edwards is het in ieder geval gelukt om een zeer onderhoudende film te creëren waarin er een goede balans is tussen de verbluffende special effects, bombastische actiescènes, het drama en de emotioneel geladen scènes.

Natuurlijk hoop je als liefhebber op de terugkeer van oude bekenden, maar ik ga zeker niet verklappen wie je allemaal te zien gaat krijgen in Rogue One – A Star Wars Story. In ieder geval zijn er ook een hoop nieuwe personages die dan ook de hoofdrollen opeisen. Felicity Jones kruipt in de huid van de dappere Jyn Erso die zich aansluit bij de alliantie en het samen met de rebel Cassian Andor (Diego Luna) opneemt tegen het keizerrijk dat inmiddels steeds meer systemen in haar macht heeft. Ze worden bijgestaan door de grappige droid K-2SO wiens stem is ingesproken door de talentvolle Alan Tudyk. Ook het personage Chirrut is een waardevolle toevoeging aan het Star Wars universum en deze rol wordt dan ook meer dan uitstekend gespeeld door Donnie Yen.

Evenals met Star Wars Episode VII The Force Awakens wordt het oude met het nieuwe verweven, krijgen we meer te weten over het Star Wars universum en wordt het grote zwarte gat tussen Episodes III en IV een stukje kleiner. Ik heb mij meer dan uitstekend vermaakt met Rogue One – A Star Wars Story die naar mijn mening een prima aanvulling is op de bestaande films en perfect aansluit op Star Wars Episode IV A New Hope. En dat terwijl de kenmerkende opening met een inleiding die door het beeld rolt en componist John Williams ontbreken. Gelukkig heeft Williams’ vervanger Michael Giacchino prima werk geleverd door een soundtrack te componeren die zowel de herkenbare muziek uit het Star Wars universum als nieuwe en passende geluiden bevat.

De film is dus top, maar hoe zit dat met de kersverse bioscoop op het Jaarbeursplein in Utrecht? Hoewel het niet druk was zat de feeststemming er goed in en als bezoeker heb je ook echt het gevoel dat je een bioscoop in plaats van een kille en gigantische kijkschuur bezoekt. De opzet is ruim, maar straalt warmte uit en het personeel is vriendelijk. Het gedeelte waar je eten en drinken kunt kopen is mooi opgezet en heeft genoeg in de aanbieding. De bioscoopzaal is ruim, heeft mooie stoelen die lekker zitten en er is ook genoeg beenruimte. Heel belangrijk voor de langere mensen onder ons. Ook is er genoeg plaats om je hapje en je drankje te stallen. Het beeld en het geluid is fenomenaal en de 3D brillen zitten meer dan uitstekend. Kortom, een bioscoop die ik aanbeveel en die ik zeker vaker ga bezoeken. Kinepolis Jaarbeurs is vanaf vandaag officieel geopend.

Kinepolis Jaarbeurs Utrecht

9 thoughts to “Rogue One – A Star Wars Story (2016) recensie”

1. Wat een snelheid waarmee je je recensie online hebt 😉 Heb de tekst niet helemaal gelezen, maar de score maakt me erg benieuwd. Helaas gaat het voor mij nog waarschijnlijk tot de kerstvakantie duren voordat ik ‘m zie…

1. Ja, daar ben ik zelf nog wel een beetje voorzichtig mee, omdat in TFA voor mij echt alles klopte. Bij deze had ik soms toch wel een momentje van… mweh… net niet. Opzettelijk niet genoemd, omdat dit in verhouding tot de hele film geen bestaansrecht heeft. Het is gewoon een dijk van een film. Maar zo goed als TFA? Daar laat ik mij nog even niet over uit… 🙂

2. Geheel eens:) heerlijke film, vernieuwend ook doordat er bijv. voor wat nieuwe muzikale thema’s is gekozen, en omdat er weer veel nieuwe characters in zitten. Stiekem ook een beetje trots om die voor velen onbekende Aziaat uit Ip Man hier te zien schitteren.