Rogue One - A Star Wars Story

Rogue One – A Star Wars Story (2016) Blu-ray Disc recensie

Bijna 40 jaar geleden begon het allemaal met de legendarische woorden “A long time ago in a galaxy far far away”, twee robotjes die op de vlucht slaan voor de duistere Lord Vader en een leger van rebellen die onder leiding van Princess Leia en Han Solo de strijd aangaat met het galactische keizerrijk. Maar hoe men op dat punt terecht is gekomen werd nooit goed uitgelegd, maar daar kwam vorig jaar verandering in toen de Star Wars spin-off Rogue One – A Star Wars Story in de bioscoop verscheen.

Hoewel de film losstaat van de zogenaamde Star Wars saga, wordt in Rogue One – A Star Wars Story verteld hoe de rebellen de plannen voor de constructie van het ultieme wapen bemachtigen en door de meedogenloze Orson Krennic (Ben Mendelsohn) en zijn Stormtroopers worden opgejaagd. Terwijl de rebellen zich beraden over de volgende stappen tegen het regime van The Emperor, zijn het Jyn Erso (Felicity Jones), Cassian Andor (Diego Luna) en de opnieuw geprogrammeerde droïde K-2SO (Alan Tudyk) die zich naar het archief van het keizerrijk op de planeet Scarif begeven om de bouwplannen van de Death Star te stelen.

De door Gareth Edwards geregisseerde Science Fiction-film zit dan ook vol met verwijzingen naar de eerste Star Wars-film uit 1977 en hij laat bekende personages terugkeren. Uiteraard zijn er een aantal karakters met behulp van verbluffende CGI-animaties op het scherm getoverd, maar dat valt haast niet op. De kwaliteiten van de special en visual effects zijn sowieso meer dan uitstekend te noemen en de film doet in dat opzicht zeker niet onder voor het in 2016 verschenen Star Wars Episode VII The Force Awakens.

Helaas is het verhaal en het acteerwerk minder dan in de spektakelfilm van regisseur J.J. Abrams. Het is niet zo dat Rogue One – A Star Wars Story niet goed is, maar het verhaal is niet bijzonder, omdat je (zeker als liefhebber) al weet hoe het gaat aflopen en de dialogen zijn soms te geforceerd. Desalniettemin verdienen Ben Mendelsohn en Donnie Yen wel een dikke pluim voor de vertolkingen van het kwaadaardige personage Krennic en het interessante personage Chirrut Îmwe die als trouwe aanhanger van het verzet voor veel humor zorgt. Dat geldt overigens ook voor de gevatte droïde K-2SO die zijn stem dankt aan de talentvolle stemacteur Alan Tudyk.

Rogue One – A Star Wars Story is dus een prima aanvulling op de bestaande Star Wars-films, maar stelt op sommige momenten iets teleur. Gelukkig zijn de scènes waarin Darth Vader zijn choke grip en zijn Lightsaber kunsten vertoond waanzinnig en is er genoeg spektakel aanwezig om de liefhebber gedurende 2 uur en 13 minuten te vermaken. De Science Fiction film is sinds kort verkrijgbaar op een Blu-ray Disc die helaas niet zo goed is als waar ik op had gehoopt. De frame rate laat soms iets te wensen over en zorgt op een aantal momenten voor een storende vertraging die afbreuk doet aan het kijkplezier. De soundtrack klinkt dan weer wel uitstekend en is het schijfje overladen met interessant bonusmateriaal dat bestaat uit diverse specials die de uiteenlopende personages, de connecties met de eerder verschenen Star Wars-films en het design van de film behandelen. De extra’s worden gecompleteerd door een blik op de première van de film.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.