Rocky (1976) recensie

RockyRocky uit 1976 is misschien wel het meest bekende sportdrama dat ooit gemaakt is. In de door John G. Avildsen geregisseerde film zien we hoe de derderangs bokser Rocky Balboa (Sylvester Stallone) een unieke kans krijgt om het op te nemen tegen de regerend wereldkampioen Apollo Creed (Carl Weathers). Het scenario, dat door de hoofdrolspeler geschreven is, is niet heel vernieuwend. Maar door het zeer overtuigende acteerwerk en de emoties die de film teweegbrengt, mag Rocky een dijk van een film genoemd worden.

Sylvester Stallone kroop in de huid van het titelpersonage Rocky. Een derderangs bokser uit Philadelphia die zijn geld als loan shark verdient en zijn vrije tijd doorbrengt in de sportschool van Mickey (Burgess Meredith). Het zijn de simpele dingen waar hij van geniet en hij hoeft niet in de belangstelling te staan. Maar een unieke kans om de in ring te stappen met de regerende wereldkampioen zwaargewicht Apollo Creed is toch iets dat hij niet eenvoudig naast zich neerlegt.

Terwijl Rocky zich klaarstoomt voor de strijd van zijn leven probeert hij Adrian (Talia Shire), de zus van zijn beste vriend Paulie (Burt Young) het hof te maken. We zien hoe de jonge bokser aan het begin van een veelbelovende carrière staat en hoe hij moet omgaan met de situatie waar hij in begeeft. Als niet één van de snuggerste wordt hij al snel het doelwit van mensen die iets van hem willen. Het is dan ook mooi om te zien dat Rocky niet een rechtlijnig sportdrama is, maar juist inspeelt op de emoties van de personages en de banden die zij met elkaar hebben.

Als kijker voel je jezelf dan ook verbonden met Rocky en je leeft met hem mee tijdens zijn weg naar het legendarische gevecht. Alles is prachtig in beeld gebracht en de herkenbare soundtrack die klinkt als Stallone op de trappen van het Philadelphia Museum of Art rent geeft een fantastisch gevoel. Rocky is dan ook een mooie film die je naar mijn mening gezien moet hebben. Ook als je niets met boksen of sportfilms hebt.

4 thoughts to “Rocky (1976) recensie”

1. Vorige zomer zag ik deze film in een openluchtbioscoop en ik vond het echt een toffe beleving! Rocky is niet alleen een sympathiek personage, zijn levensverhaal werkt inspirerend en is ontzettend mooi in beeld gebracht.