Rocky II

Rocky II (1979) recensie

In 1976 werden de filmliefhebbers aangenaam verrast met het sportdrama Rocky dat wegens het succes een vervolg kreeg. Drie jaar na het succes kruipt Sylvester Stallone niet alleen in de huid van de bokser uit Philadelphia, maar hij nam ook plaats in regiestoel. De grote vraag was natuurlijk of Rocky II zijn voorganger kan evenaren en misschien wel kan overtreffen. En of Sly daarin geslaagd is lees je in mijn recensie.

Het verhaal gaat verder op het punt waar Rocky eindigde. Zowel de derderangs bokser als de regerend wereldkampioen Apollo Creed (Carl Weathers) liggen in de lappenmand, maar dat weerhoudt de opvliegerige zwaargewicht er niet van om Rocky (Sylvester Stallone) uit te dagen voor een rematch. Terwijl Rocky overweegt om opnieuw in de ring te stappen, probeert hij om te gaan met het succes dat hij verwierf nadat hij vijftien ronden tegen de wereldkampioen heeft gevochten. En dat neemt de nodige uitdagingen met zich mee.

De roem waar Rocky mee te maken krijgt, inhalige mensen die allemaal over zijn rug beter willen worden en de aanhoudende provocaties van Creed leveren mooie momenten op en Stallone speelt de rol van de ‘Italian Stallion’ opnieuw uitstekend. Ook Carl Weathers speelt de rol van zijn uitdager Apollo Creed meer dan prima en dat is ook te zeggen over Talia Shire, Burt Young en Burgess Mereditch. Zij kerel allemaal terug in de rollen van Rocky’s vriendin Adrian, zijn beste vriend Paulie en zijn coach Mickey.

Desalniettemin is Rocky II meer van hetzelfde en daar is op zich niets mis mee. Dat neemt niet weg dat de film de emotionele lading mist en zo aangrijpend als het eerste deel wordt het door Sylvester Stallone geregisseerde sportdrama nooit. Zelfs de opzet is bijna een kopie van de film uit 1976, want in Rocky II zien we eveneens hoe de bokser zich klaarstoomt voor de strijd tegen zijn aartsrivaal en daar horen ook de inmiddels kenmerkende soundtrack en beroemde beelden bij zoals Rocky’s uitputtende training op de trappen van het Philadelphia Museum of Art. Daarom is Rocky II meer een fijne herhaling dan een vernieuwend sportdrama.