Rings

Rings (2017) recensie

Als blikken konden doden. Een uitspraak die je wel vaker hoort, maar verder onschuldig is. Maar als de moordlustige Samara je aankijkt dan zijn je dagen toch echt geteld. In Rings keert de moordlustige entiteit in de vorm van een angstaanjagende grietje terug om nog meer slachtoffers te maken. Het begint allemaal met het kijken van de zogenaamde killer tape en je wordt gebeld als je het filmpje hebt gezien. Een stem aan de andere kant van de lijn zegt niets meer dan ‘seven days’. Op dat moment begint de tijd te lopen en na zeven dagen word je hoe dan ook het slachtoffer van het meisje dat via het scherm van je televisie of computer je huiskamer binnenkruipt en je vakkundig om zeep helpt.

Een concept dat in het origineel Ringu uitstekend werkte en zelfs de Amerikaanse remake met Naomi Watts is geen onaardige film. Het vervolg Ring Two is helaas iets minder te noemen en aan regisseur F. Javier Gutiérrez dus de taak om met Rings de kijker weer flink de stuipen op het lijf te jagen. Maar is hij daar ook in geslaagd? Verwacht in ieder geval geen aaneenschakeling van huiveringwekkende scènes waarin Samara (Bonnie Morgan) een hoofdrol opeist, want ze is slechts in enkele scènes te zien. Het verhaal draait veel meer om Julia (Matilda Anna Ingrid Lutz) en haar vriend Holt (Alex Roe) die wanhopig op zoek gaan naar een manier om te overleven nadat ze de tape hebben gezien.

Op een aantal leuke onthullingen na is het verhaal simpel en zeer onlogisch. Een videoband is sowieso al niet meer van deze tijd en ondanks dat het videobestand ook digitaal te verkrijgen is, weten de hoofdrolspelers het toch voor elkaar te boksen dat het filmpje niet viral gaat. En zo zijn er nog wel een paar dingen die niet kloppen. De grootste teleurstelling komt voort uit het feit dat Rings helemaal niet spannend is. De momenten waar je als horrorliefhebber op zit te wachten zijn schaars en bovenal niet huiveringwekkend genoeg om het hoofd even weg te draaien. De positieve kant is wel dat de special effects en make-up effecten zeer goed zijn, maar dat is niet voldoende om ervan te genieten.

Rings stelt dus zwaar teleur, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik veel meer had verwacht. Stiekem hoopte ik toch op een film die beter zou zijn dan het matige Rings Two, maar dat is naar mijn mening niet het geval. De Blu-ray Disc bevat in ieder geval wel een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een aantal interessante extraatjes. Daaronder een aantal specials en 14 verwijderde, verlengde en alternatieve scènes die wel leuk zijn om even mee te pakken.

Score: 5,0

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Rings (2017) recensie