Review Sin City (2005)

Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik nog nooit eerder van Frank Miller en de strip Sin City heb gehoord, totdat de gelijknamige film in 2005 in de bioscoop kwam. Ik werd nieuwsgierig naar de film, omdat mijn favoriete regisseurs Robert Rodriguez en Quentin Tarantino die hebben geregisseerd en dat er enorm veel bekende acteurs en actrices meespelen. En ik werd zeker niet teleurgesteld, want Sin City is naar mijn mening een geweldige film vol grof geweld, bloed fonteinen en zwarte humor.

Waar gaat Sin City over?

Sin City is een verzameling van verschillende verhaallijnen en in elk verhaal spelen bekende acteurs en actrices de hoofdrollen. De personages hebben direct en indirect met elkaar te maken en de verhalen lopen dan ook subtiel in elkaar over. De film draait grotendeels om de corruptie en het schrikbewind van senator Roarke. Die de scepter zwaait in de verdorven stad waar criminaliteit en prostitutie tot de orde van de dag behoren. Maar er is een dappere politieagent die in opstand durft te komen. John Hartigan doet er namelijk alles aan om de senator en zijn krankzinnige zoon achter de tralies te krijgen.

Marv

Een van de mooiste personages in Sin City wordt gespeeld door Mickey Rourke. Met behulp van make-up-effecten werd de voormalige bokser omgetoverd in Marv. Een keiharde crimineel die een brute kracht bezit en tot de ontdekking komt dat Roarke verantwoordelijk is voor de dood van de dame waar hij verliefd op was. Om zijn doel te bereiken ondervraagt hij op een wrede manier de onderwereldfiguren in de stad en als hij klaar is met zijn ondervraging hakt hij zijn hulpeloze slachtoffers in stukjes alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Sleutelfiguren

Maar Willis en Rourke zijn niet de enige acteurs die een hoofdrol opeisen in de door Rodriguez en Tarantino geregisseerde film. Clive Owen en Benicio Del Toro maken ook deel uit van het gezelschap van mannelijke hoofdrolspelers, maar de mooie meiden die volop aanwezig zijn, eisen uiteindelijk de aandacht op. Rosario Dawson doet het uitstekend als de sexy, maar dodelijke Gail, terwijl Jaime King de rol van Goldie en haar tweelingzus voor haar rekening neemt. Maar Jessica Alba steekt toch wel met kop en schouders boven haar vrouwelijke medespelers uit en ze speelt de rol van de sexy danseres Nancy dan ook vol overtuiging!

Een beetje vreemd

Sin City is simpel gezegd een beetje vreemd, maar naar mijn mening een film die je absoluut niet mag missen. Zeker als je een film vol grof geweld en bloed fonteinen kunt waarderen. De comicverfilming is geheel in de stijl van de kenmerkende comics van Frank Miller gemaakt en dat zorgt voor een bijzondere filmervaring. Het spel van de acteurs en actrices is uitstekend, terwijl de verhalen goed in elkaar steken en mooi in elkaar overlopen. Daarnaast is de soundtrack fantastisch te noemen. Zelfs na 10 jaar staat Sin City nog steeds hoog in mijn persoonlijke toplijst en ik raad iedereen aan om ‘m te kijken als je dat nog niet hebt gedaan.

Waardering: 5 uit 5.

Laat een bericht achter