Review Ghost Wars (2017)

De populaire streamingdienst Netflix heeft veel te bieden. Zeker op het gebied van Netflix Originals die ze zelf produceren. Maandelijks worden er nieuwe titels toegevoegd en het is soms ook een uitdaging om een keuze te maken. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Maar er is een serie die mijn aandacht trok. De korte samenvatting van het spannende Ghost Wars heeft mij enorm nieuwsgierig gemaakt naar de door Simon Barry bedachte serie en hij was eerder medeverantwoordelijk voor de spannende Science Fiction-serie Continuum. Reden genoeg om Ghost Wars eens aan te klikken.

Waar gaat Ghost Wars over?

Het verhaal speelt zich af in een afgelegen plaatsje in Alaska. Waar de inwoners geteisterd worden door paranormale activiteiten. Terwijl de organisatie Lamba in de nabijgelegen faciliteit mysterieuze experimenten uitvoert, proberen de inwoners te ontrafelen waarom ze het doelwit zijn geworden van vijandige geestverschijningen. Met de hulp van het buitenbeentje Roman Mercer, die de gave bezit om met geesten te kunnen communiceren, proberen ze het alledaagse leven weer op te pakken. Maar als de vreemde gebeurtenissen toenemen, lijkt het einde van Port Moore in zicht.

Kwaliteitsserie

Naast Avan Jogia spelen bekende namen een rol van betekenis in de eerste 13 afleveringen van de Netflix Original. Zo speelde zanger Meat Loaf de rol van de verbitterde Doug Rennie, Vincent D’Onofrio is te zien als priester Dan en Kim Coates vult op uitstekende wijze de rol van de lokale visser Billy in. Samen vormen ze een uniek gezelschap dat het opneemt tegen de vreemde praktijken die zich in Port Moore afspelen. Het acteerwerk is dik op orde, maar dat is niet het enige goede aan Ghost Wars. Het verhaal is interessant en goed uitgewerkt en de special effects zijn van uitstekende kwaliteit.

Aangename verrassing

Ghost Wars is dan ook een aangename verrassing, ondanks dat die meer past in het actie- dan in het horrorgenre. Spanning is er zeker, maar angstaanjagend wordt het nooit. Daar is de serie simpelweg niet eng genoeg voor. Zelfs de zogenaamde ‘jump scares’ blijven bespaard terwijl de spanning voortkomt uit de zenuwslopende intriges die plaatsvinden. Vooral het mysterie rondom de experimenten van het bedrijf Lambda speelt een belangrijke rol terwijl de puzzelstukjes langzaam op hun plaats vallen naarmate de serie vordert. Onderhoudend is het zeker, maar de teleurstelling is daar ook gezien het feit dat het slechts bij 1 seizoen blijft.

Waardering: 3.5 uit 5.

Laat een bericht achter