Resident Evil (2002) recensie

Resident Evil
Het is 1996 als ik voor het eerst kennismaak met de horror survival game Resident Evil. Op een donker zolderkamertje begon ik aan de angstaanjagende adventure voor op de Sony PlayStation en ik vond het echt geweldig! In een afgelegen en spookachtig landhuis moest je als lid van een speciale taskforce onderzoeken wat er aan de hand is. En je komt al snel tot de ontdekking dat het kwaad in dat huis leeft en dat bloeddorstige zombies het op jou hebben gemunt. De populariteit van de game zette niet alleen de deur voor een vervolg wagenwijd open, maar ook voor een verfilming.

In 1995 waagde regisseur Paul W.S. Anderson zich al eerder aan de gameverfilming Mortal Kombat. Een film die nog geen eens zo slecht is en veel overeenkomsten heeft met de gelijknamige games. Anderzijds valt er natuurlijk ook weinig te verknallen aan een film die draait om een toernooi waarbij de beste vechters van de wereld het tegen elkaar opnemen. Na het redelijke succes van de actiefilm begon de filmmaker in 2002 met het schieten van Resident Evil. Een actie/horror die een aantal overeenkomsten kent, maar qua verhaal ook volledig losstaat van de game.

Raccoon City, Umbrella Corporation en Project Nemesis. Termen die de kenner wel vaker heeft gehoord in de videogame reeks en deze zijn ook allemaal aanwezig in Resident Evil. Anderson heeft de film volgestopt met subtiele en minder subtiele verwijzingen die de fans waarderen terwijl je geen gamer hoeft te zijn om te kunnen genieten van de vermakelijke combinatie van actie en horror. Het tempo van de film ligt hoog en vanaf het moment dat de speciale taskforce aankomt bij het ondergrondse onderzoekscentrum de ‘Hive’ is het genieten van alle spannende en smerige momenten die op de kijker worden afgevuurd.

De hoofdrol is voor Milla Jovovich die als Alice het team van soldaten ondersteunt in de strijd tegen de bloeddorstige zombies die in de ‘Hive’ ronddwalen. Daarnaast is de fan van het eerste uur Michelle Rodriguez te zien als één van de soldaten en James Purefoy speelt de rol van Spence, een voormalige beveiligingsagent van de Umbrella Corporation die evenals Alice door de taskforce op sleeptouw wordt genomen om te onderzoeken wat er zich in de geavanceerde faciliteit heeft afgespeeld.

Met een sterke cast, een goed scenario en sterke special effects weet Paul W.S. Anderson dus opnieuw een goede gameverfilming te creëren. Voor de fans valt er genoeg te herkennen terwijl ook de kijker die de geschiedenis van Resident Evil niet kent zich prima kan vermaken met deze onderhoudende actie/horror. Het puntje van kritiek is van toepassing op de matige CGI, want de geanimeerde personages hadden van mij wel iets realistischer mogen zijn. Desalniettemin heb ik mij als fan ook prima vermaakt met deze film die naar mijn mening ook behoort tot één van de betere gameverfilmingen.