Resident Evil: Apocalypse (2004) recensie

Zoals ik eerder schreef in de recensie van Resident Evil is de door Paul W.S. Anderson geregisseerde actie/horror een geslaagde gameverfilming. Het is dan ook niet meer dan logisch dat men ervoor koos om een vervolg te maken dat wellicht iets meer raakvlakken heeft met de populaire games van Capcom. Milla Jovovich kruipt opnieuw in de huid van Alice die ontwaakt in Raccoon City en tot de ontdekking komt dat het dodelijke T-virus is losgebroken en dat de stad is overgenomen door bloeddorstige zombies en andere gruwelijke wezens die de Umbrella Corporation heeft gekweekt.

In het vervolg zien we hoe Alice samen met Jill Valentine (Sienna Guillory), Carlos (Oded Fehr) en L.J. (Mike Epps) het opneemt tegen de afzichtelijke wezens terwijl Major Cain (Thomas Kretschmann) en Dr. Isaacs (Ian Glen) van de Umbrella Corporation snode plannen smeden om het project Nemesis op de populatie van de verloren stad los te laten. Het leveren spectaculaire momenten op en het is dan ook niet zo vreemd dat er in Resident Evil: Apocalypse weinig ruimte is voor een goed verhaal. Dat doet verder niets af aan het acteerwerk van Milla Jovovich, Sienna Guillory en Oded Fehr die zich wel thuis lijken te voelen in de rollen van de actiehelden.

De special effecten zijn erg sterk terwijl ook de CGI overduidelijk beter is dan in Resident Evil. De wezens die in het vervolg te zien zijn hebben veel overeenkomsten met de gedrochten uit de eerste videogames en voor de fan is er dus enorm veel te herkennen. Ook andere herkenbare logo’s, namen en termen zullen de kenner niet ontgaan, maar evenals het eerste deel is de door Alexander Witt geregisseerde actie/horror prima te volgen als je niet bekend bent met de games. Resident Evil: Apocalypse is dus een waardig vervolg ondanks dat deze keer de focus duidelijk op de actie ligt.