Repo! The Genetic Opera (2008) recensie

Repo! The Genetic OperaAls liefhebber van bijzondere filmprojecten en musicals is er een film in mijn collectie waar ik al vanaf de dag waarop deze werd uitgebracht een fan van ben. Repo! The Genetic Opera is gebaseerd op een toneelstuk van Darren Smith en Terrance Zdunich die tevens het scenario voor de film hebben geschreven. De regie is in handen van Saw regisseur Darren Lynn Bousman en dat is te merken. De film zit niet alleen vol met bijzondere personages en adembenemende beelden, maar ook met bloederige scènes en veel gore.

In 99% van Repo! The Genetic Opera wordt gezongen. Het is ook meer een anderhalf uur durende gotische metal/punk muziekvideo dan een film die draait om de wereld van Rotti Largo (Paul Sorvino). De leider van het bedrijf GeneCo die zijn miljoenen verdient met het financieren van orgaantransplantaties. Maar als de klant niet in staat is om de termijnen voor zijn nieuwe hart, hoornvliezen of lever te betalen, komt de repo man (Anthony Head). Een duister figuur die in het holst van de nacht de wanbetalers opjaagt en de niet-betaalde organen confisqueert.

Maar het verhaal heeft meer om het lijf. De repo man is feitelijk een bezorgde vader die voor zijn zieke dochter Shilo (Alexa Vega) moet zorgen terwijl hij door zijn werkgever onder druk wordt gezet om zijn taken als repo uit te voeren. En dat terwijl Largo zelf in een lastige situatie zit als hij terminaal ziek is en zijn fortuin moet achterlaten aan zijn drie wanstaltige kinderen. De moordlustige Luigi (Bill Moseley), de krankzinnige Pavi (Kevin Ogilvie) en de aan plastische chirurgie verslaafde Amber (Paris Hilton).

Zo zijn er meer interessante personages die Repo! The Genetic Opera bijzonder maken. Zoals GeneCo’s gezicht en stem Blind Mag (Sarah Brightman) en de grafrover (Terrance Zdunich) die met zijn aanwezigheid het publiek vertelt wat er zich allemaal afspeelt. Om het verhaal en de achtergronden van de uiteenlopende karakters te verduidelijken, heeft het regisseursduo een aantal momenten in stripvorm toegevoegd. Het zijn meer dan welkome momenten die de kijker zo en nu dan de ruimte geven om eventjes op adem te komen.

Desalniettemin zal Repo! The Genetic Opera nooit het grote publiek bereiken. Daar is de musical uit 2008 wellicht te vreemd voor. Maar de fans van musicals, gotische videoclips en bijzondere personages zullen wellicht een hoop plezier beleven aan deze sterke doch bizarre adaptatie. Ik in ieder geval wel.