Red-Sparrow_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-rights-reserved-jpg

Red Sparrow (2018) recensie

Red-Sparrow_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-rights-reserved-jpgVan een gerespecteerde Russische balletdanseres naar koelbloedige undercoveragente voor de SVR. Het is een heftige carrièreswitch waar Jennifer Lawrence als de jonge Russische Dominika in Red Sparrow weinig moeite mee lijkt te hebben. De actrice uit The Hunger Games, Joy en X-Men: Apocalypse speelt de rol dan ook uitstekend. De door Francis Lawrence geregisseerde spionagethriller is dan ook een vermakelijk doch niet compleet foutloze film die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

Zoals geschreven kruipt Jennifer Lawrence op overtuigende wijze in de huid van balletdanseres Dominika. Het nichtje van het hoofd van de SVR die na een noodlottig ongeval geen andere keuze meer heeft dan om voor haar oom Vanya (Matthias Schoenaerts) te gaan werken. Tijdens haar opleiding leert zij haar vrouwelijke charmes en lichaam te gebruiken om belangrijke informatie van de vijand los te peuteren. Haar eerste doelwit is de gevallen CIA-agent Nate (Joel Edgerton) die gevaarlijke geheimen van zowel Rusland als de Verenigde Staten bezit.

In een vlotte combinatie van spannende momenten en actiescènes worden de kijkers getrakteerd op een vermakelijke film. Hoewel het verhaal hier en daar wat te wensen overlaat. Een aantal gebeurtenissen en keuzes van de personages zijn zowel onbegrijpelijk als onrealistisch wat het realisme ook niet echt ten goede komt. De grote vraag is of het van belang is dat een film als Red Sparrow de realiteit aantikt. Want zeg nu zelf, bloederige confrontaties en Jennifer Lawrence die regelmatig uit de kleren gaat zijn toch behoorlijke pluspunten.

Toch moet ik kritisch zijn en dan zet ik toch grote vraagtekens bij de beslissing van Dominika om zonder al teveel moeite als verkapte prostituee voor de Russische regering te gaan werken. Ondanks dat ze min of meer met de rug regen de muur belandt en geen opties meer heeft, lijkt er maar weinig weerstand te komen van de ooit zo veelbelovende balletdanseres. Een ander puntje van kritiek zijn toch de Russische accenten van de hoofdrolspelers die soms voor een kleine irritatie zorgen. Maar als ik deze schoonheidsfoutjes buiten beschouwing laat kan ik niets anders concluderen dan dat Red Sparrow een vermakelijke spionagethriller is.

3 (1 vote)