Red Ridge

Red Ridge (2006) recensie

Red RidgeDamian Skinner regisseerde iets meer dan 10 jaar geleden de wraakfilm Red Ridge die ook met de titel Rape & Revenge werd uitgebracht. Een choquerende en op waarheid gebaseerde film over een seksboerderij aan de grens van Mexico. Op de verlaten wegen door de woestijn worden nietsvermoedende jonge vrouwen in de val gelokt om vervolgens als seksslaven te worden behandeld. Een verontrustend en serieus onderwerp dat de speciale aandacht verdient. Maar niet op de manier zoals de inmiddels rentenierende filmmaker het in beeld heeft gebracht.

In een zeer kwalitatief matige film zien we hoe Ness (Louis Herthum) en zijn vrienden de reizende vrouwen in de val lokken, mishandelen en misbruiken. Gelukkig blijven de expliciete beelden de kijker bespaard, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen wat er gaande is. Hoewel Louis Herthum de rol van de maniak prima invult, is het acteerwerk op zijn zachts uitgedrukt matig te noemen. Vooral Steven Chester Prince imponeert nauwelijks als de wraakzuchtige protagonist Brandon. Een voorbijganger die de praktijken van Ness op het spoor komt als zijn eigen zus en vriendin door het krankzinnige gezelschap gevangen genomen zijn.

Als kijker zie je niet alleen van mijlenver aankomen hoe de film gaat eindigen, maar het serieuze thema is zwaar onderbelicht. Wellicht Skinner’s grootste blunder in het produceren van een film die claimt op waarheden gebaseerd te zijn. Daar heb je als filmmaker de plicht om iets meer mee te doen. Zeker als je een verhaal wilt vertellen. Maar de regisseur lijkt meer de focus te hebben op het choqueren van het publiek en zelfs daarin slaat hij de plank volledig mis. De beste man had er dan veel meer bloed en gore in moeten verwerken, maar ook dit is niet het geval. Met als eindresultaat de conclusie dat je de anderhalf uur hebt verspeeld aan het kijken naar dit wanproduct.