Red Heat

Red Heat (1988) recensie

Red HeatOnlangs kwam er een maatje op visite en bij ons is het dan altijd vaste prik om een filmpje op te zetten. Omdat we allebei een fan zijn van Arnold Schwarzenegger werden een aantal van zijn films uit de kast getrokken en deze keer kozen wij voor een jaren ’80 klassieker die in tegenstelling tot de bekende films zoals The Terminator en Predator minder vaak wordt gekeken. En het was geweldig om na al die jaren de actiefilm Red Heat weer eens te zien.

De Russische politieagent Ivan Danko (Arnold Schwarzenegger) wordt naar Chicago gestuurd om de voortvluchtige crimineel Viktor (Ed O’Ross) op te halen. De misdadiger zit vast in de cel in de Verenigde Staten en wordt uitgeleverd om voor de Russische rechtbank te verschijnen. Maar tijdens de overdracht weet Viktor te ontsnappen. Dat Ivan ertoe dwingt om samen te werken met de verwaande Amerikaanse politieagent Art Ridzik (Jim Belushi). Die in tegenstelling tot zijn rustige doch doortastende tijdelijke partner een opgewonden standje is. Hoewel zij totaal verschillend zijn moeten zij de handen ineenslaan om Viktor in de kraag te vatten.

Geweldig duo

In het genre zijn er al heel wat zogenaamde buddy cop films verschenen met gouden duo’s zoals Riggs en Murtaugh in de Lethal Weapon reeks en Mike en Marcus in de Bad Boys films. Arnold Schwarzenegger en Jim Belushi vormen eveneens een geweldig en bij vlagen hilarisch duo in de actiefilm Red Heat. Schwarzenegger speelt de rol van de haast emotieloze en kille Russische politieagent Ivan terwijl Jim Belushi de rol van de opvliegerige en praatgrage rechercheur Art invult. De personages vullen elkaar niet alleen mooi aan, maar de gedwongen samenwerking zorgt ook voor grappige momenten. Die in de door Walter Hill geschreven en geregisseerde film worden afgewisseld met bombastische actiescènes.

80’s klassieker

In de jaren ’80 zijn er heel veel leuke, goede en vermakelijke actiefilms verschenen en Red Heat behoort zeker tot deze categorie. Ondanks dat het verhaal te simpel voor woorden is en het kijkplezier te danken is aan de chemie tussen de hoofdprotagonisten. Die elkaar uitdagen, stimuleren en bij vlagen irriteren. Ik vind het dan ook jammer dat het slechts bij één avontuur bleef, want ook Ivan en Art hadden wellicht een aantal delen verdient. Helaas mocht dat niet zo zijn hoewel Schwarzenegger en Belushi jaren later in de komedie Jingle All The Way nog wel even samen te zien zijn in een komisch fragment.

Waardering: 3 uit 5.