Populairste artikelen

De populairste recensies en artikelen van 2019

Het is 2 januari 2020. Het begin van een nieuw decennium en een uitstekend moment om voor de laatste keer terug te blikken op het afgelopen jaar. Zoals eerder geschreven was het voor Filmliefhebber.com 2019 een fantastisch jaar wegens de groeiende bezoekers aantallen en een toename in volgers op social media. Maar het was ook het jaar dat ik meer dan 350 films keek en 306 blogs heb geplaatst. En voor het eerst sinds 2011 heb ik op een rijtje gezet welke artikelen en recensies het afgelopen jaar het populairst waren.

Star Wars-films

Star Wars The Rise of Skywalker

2019 was misschien het wel het jaar van Star Wars. Met de releases van de Disney+ Original The Mandalorian en Star Wars Episode IX The Rise of Skywalker, was het Star Wars-universum springlevend. In aanloop naar de release van de afsluiter van de Skywalker-saga schreef ik een artikel over de juiste volgorde waarin je de Star Wars-films kan kijken. Veel mensen waren denk ik toch nieuwsgierig naar welke volgorde je het beste kunt aanhouden, want het artikel met inmiddels meer dan 22.000 views is by far het populairste artikel dat ik het afgelopen jaar heb geschreven. Het artikel kan je hier lezen.

War of the Worlds

War of the Worlds

FOX bracht het afgelopen jaar de serie War of the World uit en dat bleef niet onopgemerkt. De marketingmolen draaide op volle toeren en werden er leuke campagnes gevoerd om het Science Fiction drama op de kaart te zetten. Een campagne waar ik ook actief aan heb deelgenomen en ik plaatste in aanloop naar de release video’s waarin ik een vreemd geluid hoor en vreemde lichtflitsen boven de Johan Cruijff ArenA zie. Uiteraard schreef ik ook een artikel over mijn eerste indruk van de serie en dat werd goed gelezen! Veel bezoekers waren nieuwsgierig naar War of the Worlds en dat zorgde er uiteindelijk voor dat het artikel populair werd. Het artikel kan je hier lezen.

Wisting

Wisting

Begin November plaatste ik een recensie van de Scandinavische detectiveserie Wisting dat door Lumière Series zowel digitaal als op DVD werd uitgebracht. Dat crime series uit Scandinavië populair zijn wist ik al, maar dat men nieuwsgierig is naar het relatief onbekende Wisting kwam toch wel een beetje als een verrassing. Wellicht een geluk voor mij dat niet veel websites iets schreven over de nieuwe serie en dat de recensie daardoor hoog in Google kwam te staan. Het leverde in ieder geval mooie bezoekersaantallen op en het zorgt ervoor dat de recensie van Wisting één van de populairste berichten van 2019 is. De recensie kan je hier lezen.

Escape Room

Escape-Room_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-CTMG-Inc-All-Rights-Reserved

Er zijn in de afgelopen jaren al heel wat films verschenen met de titel Escape Room en ook in 2019 werd er een film met deze titel uitgebracht. Van niemand minder dan regisseur Adam Robitel die een onderhoudende thriller creëerde waarin zoals verwacht de nietsvermoedende deelnemers aan een Escape Room uitdaging onderdeel worden van een sadistisch spel. In februari bezocht in de speciale screening van de thriller en ik schreef er uiteraard een recensie van. Die sinds die dag ook uitstekend wordt gelezen door de bezoekers. De recensie kan je hier lezen.

The Mandalorian

The Mandalorian

Ik schreef misschien tegen beter weten in een artikel over mijn eerste indruk van de Disney+ Original The Mandalorian. Een uitbreiding van het Star Wars-universum en voor velen wellicht de voornaamste reden om een abonnement op de gloednieuwe streamingdienst af te sluiten. Het artikel werd verrassend goed gevonden en gelezen. Velen websites en blogs schreven iets over The Mandalorian en het aantal berichten over het schattige personage Baby Yoda is gigantisch, maar ik kon met mijn artikel toch een groot aantal bezoekers trekken. Daarom ontbreekt het artikel The Mandalorian; Uitbreiding van het Star Wars universum ook niet in het overzicht. Het artikel kan je hier lezen.

The Prodigy

The-Prodigy_ps_1_jpg_sd-low

Aan het begin van 2019 verscheen de horrorfilm The Prodigy in de bioscoop. Een film waar ik enorm naar uitkeek, omdat ik de trailer echt fantastisch vond. Het liep uiteindelijk uit op een flinke deceptie en de film is dan ook één van de hekkensluiters van mijn eindejaarslijst. Toch waren veel mensen nieuwsgierig naar de door Nicholas McCarthy geregisseerde film, want de recensie die ik schreef werd het hele jaar door goed gelezen. Vooral de bezoekers van IMDB.com, waar ook de verwijzingen naar mijn recensies worden geplaatst, wisten snel een weg te vinden naar mijn review. De recensie kan je hier lezen.

The Strangers 2

The Strangers 2: Prey At Night

In juli 2018 schreef ik al een recensie over de horror/thriller The Strangers 2: Prey At Night, maar het bericht werd immens populair toen Netflix besloot om de film aan het aanbod toe te voegen. Sinds de release van de door Johannes Roberts geregisseerde film op de populaire streamingdienst stromen de bezoekers binnen. Ik vind het vooral leuk om te zien dat ook oudere berichten een tweede leven krijgen als er iets met een film gebeurt. Ik zie dat wel vaker als bijvoorbeeld een film op televisie wordt uitgezonden. Dan stijgen de bezoekersaantallen ook, maar nauwelijks in deze mate. De recensie kan je hier lezen.

Endgame

Avengers_-Endgame_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-Studios-2019

In 2019 werd ook de derde fase van het Marvel Cinematic Universe afgesloten. Met de releases van Spider-Man: Far From Home en Avengers: Endgame. Het slot van de Infinity-saga bleef niet onopgemerkt, maar evenals bij andere populaire releases was ik toch een beetje bang voor teleurstellende bezoekersaantallen. Er zijn immers zoveel sites en blogs die iets over Marvel schrijven dat het haast onmogelijk is om een goede indexatie in Google af te dwingen is. Maar het goede nieuws is dat het toch is gelukt en de recensie van Avengers: Endgame één van de populairste berichten van 2019 is! De recensie kan je hier lezen.

Horrify

Horrify logo

In het afgelopen jaar kreeg ik de kans om mij te verdiepen in Horrify. De engste streamingdienst van Nederland met een ruim aanbod van horrorfilms. Veelal onbekende titels die via deze weg een kans krijgen om bij de liefhebber van het horrorgenre te landen. Ik kreeg van het management een abonnement op de dienst en ik schreef naast een aantal recensies ook een artikel waarin ik Horrify onder de loep neem. En dat bleef ook niet onopgemerkt, want veel bezoekers zijn op het artikel geland waarin ik zowel de voor- als nadelen van de streamingdienst bespreek. Het artikel kan je hier lezen.

Van welke recensie of van welk artikel heb jij het meest genoten het afgelopen jaar?