Ex_Machina

Ex_Machina (2015) Blu-ray Disc recensie

Toen Ex_Machina verscheen ontving de film louter goede beoordelingen en daardoor werd ik enorm nieuwsgierig naar het regiedebuut van 28 Days Later-scenarist Alex Garland. Garland schreef ook het verhaal van de Science Fiction/thriller waarin hij zowel de schoonheid als het gevaar van een relatie tussen een mens en een machine aan het licht brengt. En met een ijzersterke cast van onder meer Domhnall Gleeson, Oscar Isaac en Alicia Vikander, heeft hij een fascinerende en op sommige momenten zenuwslopende film gecreëerd.

Domhnall Gleeson speelt de rol van Caleb, een computerprogrammeur die voor de grootste zoekmachine ter wereld werkt en op een dag de exclusieve bedrijfsloterij wint. De prijs is een ontmoeting met zijn excentrieke en schatrijke werkgever Nathan die al jaren een eenzaam bestaan leidt in een luxueus en computergestuurd complex. Wanneer Caleb Nathan ontmoet, ontdekt hij dat de bedrijfsloterij niets meer dan een rookgordijn was. Nathan heeft Caleb geselecteerd om hem te helpen bij de zogeheten Turingtest. Het is aan Caleb de taak om te testen of de kunstmatige intelligentie waar Nathan al jaren aan werkt, een bewustzijn heeft.

Caleb ontmoet Ava, een kunstmatige intelligentie in de vorm van een vrouw. Terwijl het overduidelijk is dat Ava niets meer dan een machine is, wordt Caleb verliefd op haar. En in hun gesprekken, die vaak worden onderbroken door stroomstoringen waardoor Nathan deze gesprekken niet meer kan volgen, vertelt Ava Caleb verontrustende dingen over haar maker. Daarop besluit Caleb om actie te ondernemen, want hij kan het niet langer meer aanzien dat zij door Nathan gevangen wordt gehouden. De grote vraag is alleen of Ava wel de waarheid spreekt en of zij misbruik kan maken van Caleb’s sterke gevoelens voor haar.

Gleeson speelt de rol van de computernerd Caleb voortreffelijk en ook Alicia Vikander vult de rol van Ava uitstekend in. Er is overduidelijk chemie tussen hen aanwezig en door het overtuigende acteerwerk weten zij de interesse van het publiek vast te houden. Ook Oscar Isaac, die inmiddels veelvuldig heeft bewezen een verdienstelijke acteur te zijn, speelt de rol van Nathan uitstekend. In de slotfase van de film neemt de spanning toe en een aantal spannende momenten houden de kijker op het puntje van de stoel, maar het fascinerende verhaal zorgt er ook voor dat je als kijker anders gaat oordelen over het nut van kunstmatige intelligentie. Want het is toch een verontrustende gedachte dat machines mensen kunnen manipuleren en overheersen?

Door de prachtige decors, de mooie special effects en de verbluffende computeranimaties, moet je deze film naar mijn mening in HD kijken. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf staat, is haarscherp en vrij van storende factoren. Het geluid staat in DTS-HD MA 5.1 op de disc en deze soundtrack klinkt subliem. De hoge kwaliteit van zowel het beeld als het geluid zorgt er in ieder geval voor dat je optimaal kunt genieten van een film als deze. Daarnaast wordt de eigenaar van de Blu-ray Disc getrakteerd op veel achtergrondinformatie in specials waar het verhaal, de hoofdrolspelers, de creatie van Ava en de Turingtest uitgebreid aan bod komen. Voor de gebruiker van het Ultraviolet systeem is er ook een code aanwezig om de film in HD aan je digitale bibliotheek toe te kunnen voegen. Ik vind het een zeer nette Blu-ray Disc die vanaf 23 september verkrijgbaar is.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 gedachten over “Ex_Machina (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Zeer spannende film. In ieder geval de spannendste die ik dit jaar gezien heb. En de acteerprestaties zijn inderdaad uitstekend. Oscar Isaac herken je op het begin zelfs bijna niet.