Zwartboek

Zwartboek (2006) recensie

Regisseur Paul Verhoeven heeft een aantal geweldige films gemaakt voordat hij naar de Verenigde Staten vertrok en waar hij ook succesvol werd als filmmaker. Het is iets waar de Nederlanders trots op mogen zijn. In 2006 regisseerde de regisseur van actiefilms, zoals RoboCop en Total Recall, de oorlogsfilm Zwartboek. Het is de eerste film die hij na ruim 20 jaar weer opneemt in Nederland en deze film wordt dan ook gezien als Verhoeven’s comeback in de Nederlandse filmwereld. En het resultaat mag er zijn, want Zwartboek vind ik één van de betere oorlogsfilms die ik ooit heb gezien.

Oké, deze film is niet zo indrukwekkend als Schindler’s List of hartverscheurend als The Pianist, maar Verhoeven heeft wel een realistische en sterke oorlogsfilm gemaakt. Met authentieke settings, kostuums en realistische decors creëert hij een film die zowel in Nederland als op internationaal niveau lovende kritieken ontving. Zwartboek is misschien ook wel de grote doorbraak van de Nederlandse actrice Carice van Houten die in de oorlogsfilm op uitstekende wijze de rol van de Joodse zangeres Rachel Stein speelt.

In Zwartboek draait het dan ook grotendeels om Stein. Nadat zij tijdens een vluchtpoging haar familie verliest, besluit zij om zich aan te sluiten bij het verzet. Haar opdracht is simpel. Zij moet infiltreren in het kantoor van de Duitse officier Ludwig Müntze om informatie te verzamelen over de leden van het verzet die daar gevangen zitten. Maar Rachel’s intense liefdesrelatie met de Duister en haar overmatige aanwezigheid doet verzetsleiders Hans (Thom Hoffman) en Gerben (Derek de Lint) vermoeden dat zij is overgelopen. En terwijl het einde van de Tweede Wereldoorlog is aangebroken moet Rachel opnieuw vluchten. Niet voor de Duitsers, maar voor de verzetsleiders die op wraak zinnen.

Het overtuigende acteerwerk van Van Houten, die ook regelmatig haar muzikale talenten als zangeres laat gelden, zorgt ervoor dat je als kijker aan de buis gekluisterd zit en met haar meeleeft. Maar ook het acteerwerk van Hoffman en de Lint is goed te noemen terwijl ook internationale sterren, zoals Sebastian Koch en Christian Berkel, op uitstekende wijze de rollen spelen van de Nazi-officiers Müntze en Käutner. De bijrollen worden gespeeld door goede acteurs, zoals Halina Reijn, Waldemar Kobus, Michiel Huisman, Matthias Schoenaerts en Frank Lammers.

Zwartboek is een film die zowel in Nederland als op internationaal niveau succes geniet. Het is dan ook een goed uitgewerkt oorlogsdrama waarin de regisseur zich vooral richt op de authenticiteit van de settings en het goede acteerwerk. En natuurlijk kan Verhoeven het niet laten om spektakel en functioneel naakt aan zijn creatie toe te voegen. Vooral de openingsscène waarin een Nederlandse boerderij wordt opgeblazen is één van de spectaculairste scènes die Zwartboek bevat. Naar mijn mening is dit dus een topper in het genre ondanks dat deze het niveau van eerder genoemde oorlogsdrama’s bij lange na niet evenaart.

4 gedachten over “Zwartboek (2006) recensie

1. Vond deze inderdaad ook erg goed gemaakt en ben het met je eens dat de emotionele impact iets minder is in vergelijking met films als Schindler’s List en Pianist. Maar zeker wel een film die de moeite waard is.