Zack and Miri Make a Porno (2008) recensie

Zack and Miri Make a PornoZack Brown (Seth Rogen) en Miriam Linky (Elizabeth Banks) zijn al jaren de beste vrienden en huisgenoten, maar hun vriendschap komt onder druk te staan als de rekeningen zich opstapelen. Als tot overmaat van ramp het water en de elektriciteit worden afgesloten, gaan de huisgenoten op zoek naar een oplossing. In deze speurtocht onder het genot van een biertje komt Zack op het briljante idee om een pornofilm op te nemen! Vol enthousiasme slaan zij de handen ineen terwijl zij de hulp krijgen van goede vrienden en oude pornosterren om dit project tot een goed einde te brengen. Maar dan gebeurt er iets wat Zack en Miri allebei niet hadden verwacht…

Na de hilarische komedies Clerks en Chasing Amy richt filmmaker en scriptschrijver Kevin Smith zich op een verhaal over twee vrienden die besluiten om een pornofilm te maken als zij financieel aan de afgrond zitten. De titel van deze komedie doet vermoeden dat de geestelijke vader van Jay & Silent Bob Strike Back en Dogma het publiek een platvloerse lachfilm voorschotelt, maar niets is minder waar. Deze briljante film is hilarisch en een tikkeltje rauw, maar bevat tevens een dubbele laag waarin de hechte vriendschap tussen de hoofdrolspelers en diens enorme uitdagingen centraal staan.

Kevin Smith kwam op het idee van Zack and Miri Make a Porno tijdens de opnames van Chasing Amy in 1997, maar de comic-fan begon pas in 2008 met het filmen. De rol van Zack Brown is speciaal voor komiek Seth Rogen geschreven. Na diens uitstekende performance in The 40 Year Old Virgin was de bedenker van Mallrats vastberaden om de grappige acteur voor de hoofdrol te strikken en dat deed hij uiteindelijk met succes. De rol van Miri was voor Clerks II-actrice Rosario Dawson, maar die moest de rol weigeren wegens tijdgebrek. Elizabeth Banks werd benaderd en ze zei volmondig ja op de vraag of zij naast Rogen de hoofdrol in de pikante lachfilm wilde spelen. Er is duidelijk chemie tussen de acteurs aanwezig dat het succes van deze productie versterkt.

De sterke cast wordt prima aangevuld door Craig Robinson als de ietwat sullige producer en Zack’s collega Delaney en Jeff Anderson die de rol van cameraman en editor Deacon voor zijn rekening neemt. Anderson speelde eerder een hoofdrol in Smith’s creaties Clerks en diens vervolg waarin hij op briljante wijze de rol van de platte videotheekhouder en restaurantmedewerker Randal vertolkt. Anderson is niet de enige oude bekende van Smith die een rol in deze komedie opeist, want Jason Mewes, die normaliter in zijn films te zien is als de gestoorde drugsdealer Jay, speelt op goede wijze de rol van pornoster Lester.

Zack and Miri Make a Porno bevat enorm veel platte humor, seksgrappen en romantiek. De film bevat functioneel naakt, maar controversiële seksscènes en seksuele handelingen blijven achterwege. De nadruk ligt op de humor dat ook dik in orde is terwijl de soundtrack met bijpassende tracks van onder andere DMX en Jermaine Stewart perfect aansluiten op het luchtige sfeertje dat deze film bevat. De spraakmakende film werd in de Verenigde Staten met de grond gelijk gemaakt door de critici, maar gelukkig wist het Nederlandse publiek meer waardering voor de creatie van Kevin Smith op te brengen. En dat is geheel terecht als je het mij vraagt.