You're Next

You’re Next (2011) recensie

Horrorfilms heb je inmiddels in alle soorten en maten, maar heerlijke slashers zoals A Nightmare on Elm Street en Friday the 13th worden helaas niet meer gemaakt. Oké, men heeft dappere pogingen ondernomen om de eerdergenoemde klassiekers nieuw leven in te blazen, maar dit waren naar mijn mening toch matige aftreksels. En toen verscheen opeens You’re Next, een film van regisseur Adam Wingard die eveneens een dappere poging onderneemt om het veeleisende publiek een vermakelijke horrorfilm voor te schotelen. En in mijn recensie lees je of hij daarin is geslaagd.

You’re Next begint voortvarend, want na een paar minuten is de eerste onsmakelijke slachtpartij een feit. De bloedspetters vliegen in het rond en ik kan het eerste slachtoffer noteren. In dit tempo staat mij wel iets te wachten dacht ik nog, maar dat is helaas niet het geval. Ondanks dat het tweede slachtoffer niet lang op zich laat wachten. Na een goede opening verschuift de film naar het huis van familie Davison die bij elkaar zijn gekomen voor een gezellig familiediner. Maar de gezelligheid moet al snel plaats maken voor angst en paniek als een van de tafelgasten om zeep wordt geholpen door een kruisboogschutter die zich buiten het huis begeeft.

Door een gebrek aan tekst en uitleg is het moeilijk om een band te creëren met de personages en het tempo is zo hoog dat ik echt even het koppie erbij moet houden. En het ene na het andere familielid wordt het slachtoffer van de maniakale kruisboogschutter die rond het huis loopt. En het heeft ook niet lang nodig voordat deze psychopaat in het huis de overgebleven familieleden opjaagt. En dan komt de aap uit de mouw, want deze mysterieuze en gemaskerde moordenaar opereert niet alleen. En de lieftallige Erin (Sharni Vinson) verrast het moordende gezelschap als zij een ongekend en ietwat angstaanjagend vermogen bezit om terug te vechten. Let the game begin!

Afijn, in dat spel van moordenaar jaagt op meisje en meisje vecht terug, krijgen we als kijker wel een aantal heerlijke scènes voorgeschoteld waarin de bloedspetters je om de oren vliegen en de slachtpartijen expliciet in beeld komen. De liefhebber van dit soort simpele slashers weet zich wel te vermaken met de door Adam Wingard geregisseerde prent, maar ik kan het niet helpen dat ik mij stoor aan het feit dat veel vragen onbeantwoord blijven en dat de filmmaker zich duidelijk heeft laten inspireren door beroemde horrorfilms. We’ve seen this already!

De gemaskerde moordenaar die bewapend is met een pistool, een kruisboog en een machete lijkt op een mutatie van Jason Voorhees, Freddy en Michael Myers hoewel de killers in You’re Next van vlees en bloed zijn een simpel motief hebben om de nietsvermoedende familieleden een voor een om zeep te helpen. De ware identiteiten worden dan ook snel onthult evenals hun beweegredenen. En dat neemt een stukje mysterie evenals de spanning weg. En dan blijft er niets meer over dan een te simpele slasher met mooie make-up effecten en personages die continu de verkeerde keuzes maken. Voor de liefhebber een vermakelijke film, maar voor mij een kleine teleurstelling. Ik had toch wel iets meer verwacht.

3 gedachten over “You’re Next (2011) recensie