X-Men

X-Men (2000) recensie

Het is alweer veertien jaar geleden dat de succesvolle franchise X-Men begon. In de eerste comicverfilming waarin de superhelden uit de stripboeken van Marvel in actie komen werd door Bryan Singer geregisseerd. Het was tevens de eerste keer dat Hugh Jackman te zien was als het immens populaire personage Wolverine, Star Trek-acteur Patrick Stewart in de huid kroop van Professor Charles Xavier en The Lord of the Rings-ster Ian McKellen de maniakale mutant Magneto mocht vertolken.

In X-Men maken we ook voor het eerst kennis met de broeiende oorlog tussen mensen en mutanten. Terwijl Professor Xavier onderdak biedt aan mutanten die op de vlucht zijn, bedenkt zijn tegenstander Magneto een ingenieus plan om de mensheid een lesje te leren. Maar de krachtige mutant, die de kracht heeft om metaal te manipuleren, heeft er geen rekening mee gehouden dat de professor met telekinetische krachten en zijn volgelingen er alles aan doen om de vrede tussen de mensen en mutanten te bewaren. Het gevolg is een heftige strijd waarin de mutanten tegen elkaar vechten en de mensheid gevaar loopt.

Voor deze comicverfilming trokken de producers een blik met populaire filmsterren open. Naast de genoemde sterren zijn ook Halle Berry als Storm, James Marsden als Cyclops, Anna Paquin als Rogue, Famke Janssen als Jean Grey en Rebecca Romijn als Mystique te zien. Het zijn tevens de populairste karakters uit de stripboeken die in de eerste live-action verfilming aan bod komen. Het acteerwerk van deze ensemble cast is goed te noemen hoewel de focus in een film als deze op de bombastische actie ligt.

En ook dat is op orde. De Valkyrie-regisseur levert een geweldige actiefilm af waarin spektakel en verbluffende special effects elkaar in rap tempo opvolgen. Het is dan ook een geweldige achtbaanrit om mee te maken. Toch is er genoeg tijd om de personages diepgang te geven en het verhaal goed uit te werken. En voor een film die ‘slechts’ 104 minuten duurt heb ik nooit het idee dat men concessies hebben gedaan om de kijker een uiterst vermakelijke film voor te schotelen. Naar mijn mening is dit dan ook één van de leukste comicverfilmingen die tot op heden zijn verschenen.

[usr 3.5 size=20]