X-Men Origins: Wolverine

X-Men Origins: Wolverine (2009) recensie

Logan (Hugh Jackman) is een mutant die de kracht bezit om snel te genezen en samen met een aantal van zijn soortgenoten deel uitmaakt van een groep militairen die de vuile klusjes voor de Amerikaanse overheid opknapt. In de ogen van teamleider William Stryker (Danny Huston) is Logan de perfecte kandidaat om deel te nemen aan een uiterst geheim experiment dat de mutant transformeert in een onverwoestbaar wapen. Stryker bedenkt een sluw plan om hem te strikken voor het experiment, maar waar de wetenschapper geen rekening mee heeft gehouden is het ontembare beest dat zich in Logan schuilhoudt.

In het jaar 2000 wist Hugh Jackman een rol in de actiefilm X-Men te bemachtigen. In de door Bryan Singer geregisseerde prent was de Australiër voor het eerst te zien als het populaire stripboekpersonage Wolverine. Gezien de populariteit van het karakter en de franchise, besloot men in 2009 om de spin-off Wolverine te maken. In deze spectaculaire comicverfilming van regisseur Gavin Hood komt het verleden van Jackman’s personage uitgebreid aan bod.

Ik ben een enorme fan van de franchise hoewel ik als jongetje de stripboeken over deze superhelden aan mij voorbij liet gaan. De films zijn erg vermakelijke door de bombastische actie en de verbluffende special effects. Ook in de prent van Hood is dit dik in orde. In negen jaar tijd is er op het gebied van techniek een hoop veranderd en dat pakt positief uit voor deze voorloper op het kassucces uit 2000. De effecten zien er gelikt uit.

Het verhaal steekt goed in elkaar en het sluit goed aan op de verhaallijnen uit de originele trilogie. Dat is tevens een pluspunt van de actievolle film die grotendeels bestaat uit spectaculaire krachtmetingen tussen de mutanten. Naast Jackman speelt Liev Schreiber een hoofdrol als de schurk en hij doet dit uitstekend. Maar ook andere castleden zoals Ryan Reynolds, rapper Will I Am en Taylor Kitsch doen het prima. X-Men Origins: Wolverine is dus niet alleen een uitstekende aanvulling op de franchise, maar ook een hele vermakelijke en spectaculaire actiefilm.