X-Men: First Class

X-Men: First Class (2011) recensie

In de afgelopen jaren zijn er enorm veel comics verfilmd en uitgever Marvel Comics heeft een enorme hoeveelheid aan superhelden die geschikt zijn voor het grote scherm. Naast beroemdheden zoals Spider-Man, Iron Man en The Incredible Hulk, hebben de X-Men een groot aandeel in het succes van deze organisatie. In 2000 werd de eerste X-Men uitgebracht, een verfilming van een comic met verschillende individuelen die door genetische mutatie speciale krachten bezitten en deze krachten gebruiken om de strijd aan te kunnen gaan met hun tegenstanders. Ruim tien jaar later verschijnt alweer de vijfde film over deze personages. Na de goede trilogie en de spin-off X-Men Origins: Wolverine, keert men in X-Men: First Class terug naar het verleden en komt de geschiedenis van specifieke personages en het ontstaan van X-Men aan bod.

Het is niet noodzakelijk om de overige films te hebben gezien om te kunnen genieten van de spectaculaire actiefilm van regisseur Matthew Vaughn, maar het verhaal is wel iets beter te begrijpen als je een beetje op de hoogte bent van het X-Men universum. Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig. Het is nog maar net bekend dat er buitengewone mensen met speciale krachten bestaan terwijl er de dreiging is van een kernoorlog tussen de Verenigde Staten en Rusland. De jonge Charles Xavier, die op voortreffelijke wijze wordt gespeeld door James McAvoy, probeert met zijn telepathische krachten te ontdekken wie de twee overheden tegen elkaar opzet. In zijn zoektocht naar deze gevaarlijke tegenstander krijgt hij hulp van zijn soortgenoten die evenals hem speciale krachten bezitten.

In zijn zoektocht naar antwoorden kruist het pad van Xavier met dat van de wraakzuchtige en uiterst begaafde Erik Lensherr die de kracht bezit om metaal te manipuleren. Deze rol wordt vol overtuiging neergezet door Michael Fassbender die opnieuw bewijst dat hij een uitstekende acteur is. De koelbloedige blik in de ogen spreekt soms boekdelen en dat past bij een personage zoals Erik Lensherr die later in de film beter bekend komt te staan als Magneto. Maar hij en Charles Xavier zijn niet de enige bekende characters die de revue passeren. Raven, Hank McCoy, Azazel, Riptide, Angel en Emma Frost zijn slechts enkele voorbeelden van beroemde X-Men personages die in deze film aan bod komen.

Vaughn levert een puike prequel op X-Men af. Het is een spectaculaire actiefilm, maar er is een goede balans tussen het brute geweld, de verbluffende effecten en de informatieve scènes die soms verhelderend zijn. Dat is een groot voordeel voor de kijker die niet of nauwelijks bekend is met de comics en de voorgaande films over deze superhelden. Het acteerwerk van James McAvoy, Michael Fassbender en Jennifer Lawrence die de rol van Raven/Mystique voor haar rekening neemt, zijn dik in orde hoewel ik persoonlijk iets minder te spreken ben over Kevin Bacon die niet helemaal weet te overtuigen als de super schurk Sebastian Shaw. Maar als ik dat minpuntje buiten beschouwing laat is het een feit dat X-Men: First Class een hele vermakelijke  is die zowel voor de fans van de comics als voor de liefhebbers van spektakelfilms geschikt is.

0 thoughts to “X-Men: First Class (2011) recensie”

1. de beste x men vind ik vooral doordat ze geschiedenis gebruiken. deel 1 heeft de tand des tijds niet overleeft deel 2 te veel wolverine en last stand te veel verhalen (Phoenix en medicijn)

1. deel 1 is vooral wolverine echt wel verandert en sabertooth is stom. die in origins is veel cooler. singer is niet zeker geen raimi of nolan. hij is ook slecht begonnen met roque had liever storm een veel grotere rol gegeven is veel meer over te vertellen