X-Men: Days of Future Past

X-Men: Days of Future Past (2014) recensie

Na de tweede X-Men-film in 2003 hield regisseur Bryan Singer het voor gezien, maar tien jaar later keert hij terug naar de succesvolle franchise die inmiddels zeven films telt. X-Men: Days of Future Past volgt het bioscoopsucces X-Men: First Class op, maar het is tegelijkertijd een cross-over met de originele trilogie. Zowel oude bekende als de castleden van First Class lenen zich voor deze spektakelfilm waar niets op aan te merken is en aan alle verwachtingen voldoet.

In de toekomst woedt er een oorlog en de machines van Trask Industries, de meedogenloze Sentinels die zich kunnen aanpassen naar hun tegenstanders, sporen alle mutanten op. Miljoenen mutanten sterven terwijl een groepje overlevenden onder leiding van Charles Xavier en Erik Lehnsherr een plan bedenken om de oorlog te stoppen. Ze ontdekken dat er in de geschiedenis een cruciaal punt is waarop de mensheid besloot om de Sentinels te ontwikkelen. Daarop besluiten zij om de onverwoestbare Wolverine in de tijd terug te sturen om samen met de jongere versies van Xavier en Lehnsherr de geschiedenis te veranderen om de oorlog te voorkomen.

Vanaf de eerste minuut is de door Bryan Singer geregisseerde prent een spektakel van jewelste en alle bekende personages keren terug om hun rollen te spelen. In de openingsfase ligt de focus voornamelijk op oudgedienden zoals Patrick Stewart, Ian McKellen en Halle Berry die allen in de originele trilogie te zien waren als Professor X, Magneto en Storm. Ook Hugh Jackman, die opnieuw het grootste aandeel in het geheel geniet, keert terug als het imponerende personage Wolverine. Wanneer hij terug gaat in de tijd maakt hij contact met de jongere versies van zijn vrienden. James McAvoy, Michael Fassbender en Jennifer Lawrence, die allen ook te zien waren in X-Men: First Class, keren terug om hun rollen als Charles Xavier, Erik Lehnsherr en Mystique te spelen. Het acteerwerk van deze ensemble cast is meer dan prima te noemen.

Wat ook prima te noemen is zijn de verbluffende special effects. De gevechten worden op spectaculaire wijze in beeld gebracht en er zijn kosten noch moeite gespaard om het publiek uit hun stoelen te blazen. Desalniettemin is het geen aaneenschakeling van actie en CGI, want er is genoeg aandacht voor het verhaal en het uitwerken van de karakters. Er is dan ook een goede balans tussen het spektakel en de informatieve scènes. Dat maakt X-Men: Days of Future Past ook meer dan een simpele popcornfilm en de zoveelste comicverfilming. Daarnaast ben ik fan van de rol die Game of Thrones-ster Peter Dinklage voor zijn rekening neemt, want hij speelt de rol van wetenschapper Bolivar Traks, de geestelijke vader van de destructieve Sentinels, vol verve.

De terugkeer van Bryan Singer is succesvol te noemen en de regisseur van onder andere Valkyrie en Superman Returns heeft zijn volgende X-Men project alweer op de planning staan. Die is dan ook meer dan welkom als je het mij vraagt, want X-Men: Days of Future Past heeft niet alleen de potentie om als kassucces de geschiedenis in te gaan, maar is ook een zeer vermakelijke prent die de hoge verwachtingen waarmaakt. Desalniettemin is het wel meer dan noodzaak om de voorgaande delen over X-Men te zien om het verhaal volledig te kunnen begrijpen en ook bekend te raken met de uiteenlopende personages.

3 thoughts to “X-Men: Days of Future Past (2014) recensie”

1. leuke film maar toch niet de film die ik verwachte. te weinig toekomst (direct de sentinels maar niet de gevechten met bekende mutans) vind ik en dus te veel verleden.

1. nee de actie was goed maar had toch liever meer toekomst gezien van hoe het zover is gekomen. dus misschien niet direct alle actie maar een opbouw daarnaar toe (geen tekst maar wel opbouw). de toekomst is onder gebruikt vind ik mc kellen en stewart zijn te weinig in beeld. was wel blij dat wolverine niet weeral show steelt maar mystique (had wel graag de oudere ook gezien op einde veel mooiere actrice vind ik). had ook liever geen dwerg gezien als vijand maar de andere vijand s.. (zal geen spoilers geven) was wel oke.