Wrath of the Titans (2012) recensie

Wrath of the TitansPerseus (Sam Worthington) kiest voor een leven als mens in plaats van een God nadat hij The Kraken heeft gedood en de stad Argos van de ondergang heeft gered. Maar zijn leven als simpele visser wordt verstoord als Poseidon (Danny Huston) hem om zijn hulp vraagt. De Goden zijn hun krachten verloren en Zeus (Liam Neeson) is gevangen genomen door zijn kwaadaardige broer Hades (Ralph Fiennes). Hades wil de kwaadaardige God Kronos uit de onderwereld bevrijden om opnieuw dood en verderf te zaaien op de planeet van de mensen. Samen met de halfgod Agenor (Toby Kebbell) en de strijdlustige prinses Andromeda (Rosamund Pike) gaat Perseus de strijd aan met zijn dodelijke tegenstanders om zijn vader uit gevangenschap te redden en het kwaad voor eens en altijd te stoppen.

Ik was direct verkocht toen ik voor het eerst de trailer zag van het vervolg op de avontuurlijke actiefilm Clash of the Titans. Evenals in zijn voorganger eisen verbluffende special effects, mythologische personages en imponerende wezens de hoofdrol op in Wrath of the Titans. Met hoge verwachtingen vertrok ik naar de bioscoop om deze avonturenfilm te gaan zien en na anderhalf uur smullen van al het spektakel dat ik kreeg voorgeschoteld kan ik met een gerust hart zeggen dat deze allemaal zijn waargemaakt.

In het vervolg op het kassucces uit 2010 speelt Sam Worthington opnieuw de hoofdrol als de halfgod Perseus, maar hij is niet de enige die terugkeert voor een nieuw avontuur vol bloedvergieten en afgrijselijke monsters. Liam Neeson is ook weer van de partij om opnieuw in de huid te kruipen van de machtige God Zeus terwijl Ralph Fiennes terugkeert om voor de tweede maal de rol van de duistere heerser van de onderwereld Hades te vertolken. Alexa Davalos kon wegens de conflicten in haar schema niet terugkeren om opnieuw de rol van prinses Andromeda te spelen. Zij werd vervangen door actrice Rosamund Pike.

In het tweede deel is er ook ruimte om nieuwe personages te introduceren. Perseus wordt in zijn queeste bijgestaan door sterke bondgenoten zoals de halfgod Agenor, zoon van Poseidon. De rol van zijn grappige neef wordt prima gespeeld door Toby Kebbell. Édgar Ramírez doet het goed als Ares, de zoon van Zeus die zijn vader verraadt en hunkert naar macht. Hij is tevens de directe tegenstander van Perseus. Daarnaast speelt Pirates of the Caribbean-acteur Bill Nighy een leuke bijrol als de chaotische ontwerper van de onderwereld Hephaestus.

Na het zien van het eerste deel was iedereen het er wel over eens dat er ruimte voor verbeteringen is en daar heeft men dan ook goed naar geluisterd. Maar regisseur Louis Leterrier kreeg niet de kans om zijn schoonheidsfoutjes ongedaan te maken, want voor het vervolg koos de studio voor de aanpak van filmmaker Jonathan Liebesman die vorig jaar goed werk afleverde met de sciencefictionfilm World Invasion: Battle Los Angeles. Liebesman levert met Wrath of the Titans een sterke avonturenfilm af vol verbluffende special effects en memorabele karakters. De scènes waarin Perseus en zijn volgers de onderwereld verkennen en de ontwaking van Kronos zijn enkele noemenswaardige hoogtepunten.

Wrath of the Titans is een zeer vermakelijke actiefilm vol sensationele special effects, actievolle scènes waarin het nodige bloedvergieten niet wordt geschuwd en indrukwekkende wezens die met behulp van overtuigende computeranimaties zijn gecreëerd. De acteerprestaties van de bekende cast zijn acceptabel hoewel Bill Nighy (en misschien wel als enige) een dikke pluim verdient voor zijn lollige optreden als Hephaestus. Ik kan met een gerust hart concluderen dat de creatie van Liebesman een waardig vervolg is die de schoonheidsfoutjes in zijn voorganger doet vergeten en zelfs op sommige momenten overtreft.

Score: 6,0

0 thoughts to “Wrath of the Titans (2012) recensie”

1. Ik heb het origineel destijds nooit gezien omdat het zo veel slechte recensies kreeg. Het is ook de reden dat ik deze niet echt van plan ben te gaan zien. Misschien moet ik beide films toch nog een kans geven…