World War Z (2013) recensie

World War ZIk steek niet onder stoelen of banken dat ik een fervent liefhebber ben van horrorfilms. Het kan mij niet smerig genoeg zijn en er is veel voor nodig om mij de stuipen op het lijf te jagen. Maar een horrorfilm moet meer doen dan alleen maar choqueren. Ik ben vooral fan van films die ook een gezonde dosis spanning bevatten en de zombiefilm World War Z is zo’n film die dat heeft. Want ondanks dat je geen geleerde hoeft te zijn om het verhaal in de eerste 30 minuten te kunnen doorgronden, zat ik vaak met geknepen billen op de bank.

Als de producenten en de filmmakers twijfelen over het potentiële succes van hun productie, worden er vaak bekende namen aan de cast toegevoegd om er in ieder geval voor te zorgen dat de bioscoopzalen worden gevuld. In het geval van de door Marc Forster geregisseerde zombiefilm werd Brad Pitt gestrikt om de hoofdrol voor zijn rekening te nemen en de acteur speelt de rol van Gerry Lane prima ondanks dat het niet echt duidelijk is wie het personage is en wat hij doet.

De film begint met schokkende beelden van een vluchtende menigte. De mensen rennen voor hun leven terwijl bloeddorstige zombies hen op de hals springen en zich vastbijten in de onschuldige voorbijgangers. De uitbraak van het dodelijke virus is het startsein voor het einde van de wereld, die langzaam maar zeker wordt overgenomen door deze hersenloze monsters. Gerry en zijn gezin krijgen van zijn voormalige werkgever, een hoge pief bij het leger, een speciale behandeling. Maar voor niets gaat de zon op en Gerry krijgt al snel de opdracht om de oorsprong van het virus te achterhalen. Een kansloze missie.

Zonder enige tekst of uitleg reist Gerry de wereld rond om de oorsprong van het virus te achterhalen, maar in elke plaats is het telkens weer een kwestie van overleven en op de vlucht slaan zodra de zombies lucht krijgen van zijn aanwezigheid. Het levert spectaculaire en spannende momenten op, maar erg afwisselend is het niet. Je hoeft dan ook geen diepzinnige dialogen en Oscarwaardig acteerwerk te verwachten, want de filmmakers focussen zich duidelijk op het maken van een moderne zombiefilm zonder inhoud. In die opzet slagen zij dan ook. De grote vraag blijft of de film even succesvol was geweest zonder een filmster als Brad Pitt, maar dat blijft een kwestie van speculeren. En zo belangrijk is dat ook niet, want onderaan de streep slaagt World War Z met vlag en wimpel als een uiterst vermakelijke en spannende horrorfilm.

4