Willy Wonka and the Chocolate Factory

Willy Wonka and the Chocolate Factory (1971) recensie

Willy Wonka and the Chocolate Factory mag dan al ruim veertig jaar op de planken liggen, maar ik vind het nog steeds één van de leukste familiefilms die ooit gemaakt is. Het verhaal is gebaseerd op het welbekende kinderboek van schrijver Roald Dahl die de boekverfilming altijd heeft gehekeld. Het vervolg werd dan ook nooit verfilmd hoewel deze film als inspiratie diende voor de remake Charlie and the Chocolate Factory in 2005. Helaas wist de door Tim Burton geregisseerde prent het origineel niet te evenaren.

Gene Wilder, één van de grappigste acteurs aller tijden als je het mij vraagt, speelt op formidabele wijze de rol van de excentrieke chocolatier Willy Wonka. Na jaren van speculaties en mysterie opent de snoepfabrikant de deuren van zijn felbegeerde chocoladefabriek. Vijf kinderen krijgen de unieke kans om deze magische plaats te bezoeken als zij erin slagen om één van de gouden kaartjes, die de chocolatier in zijn repen heeft verstopt, te bemachtigen.

Eén van de gelukkige is Charlie, een jongen die samen met zijn moeder en grootouders in armoede leeft en niets liever wilt dan een bezoekje te brengen aan de nabijgelegen chocoladefabriek. Als het hem lukt om een gouden kaartje te bemachtigen, is Charlie door het dolle heen. De rol van dit lieve jongetje wordt prima vervult door Peter Ostrum die na zijn optreden in Willy Wonka and the Chocolate Factory stopte met acteren en op latere leeftijd zijn brood verdiende als dierenarts.

Wat de door Mel Stuart geregisseerde prent zo bijzonder maakt is het fijne gevoel dat je krijgt als je de film kijkt. De leuke liedjes, grappige karakters zoals de oranje gekleurde fabrieksarbeiders de Oompa Loompa’s en het hartverwarmende verhaal maken Willy Wonka and the Chocolate Factory een sfeervolle familiefilm die de sombere winteravond een stuk vrolijker maakt.  Ik weet nog heel goed dat ik nog heel klein was toen ik voor het eerst kennis maakte met deze leuke kinderfilm die zelfs na veertig jaar zijn entertainmentwaarde nog niet is verloren.

0 thoughts to “Willy Wonka and the Chocolate Factory (1971) recensie”

1. sinds depp in pirates zit doet hij altijd zo overdreven daarom dat de remake niet zo goed is. wilders is natuurlijk veel beter maar toch die met depp heeft ook wel wat