Wild

Wild (2014) DVD recensie

Wild is misschien wel een van de beste dramafilms die ik in de afgelopen jaren heb gezien. De film die door Dallas Buyers Club-regisseur Jean-Marc Vallée werd geregisseerd, is gebaseerd op het boek over het leven van Cheryl Strader. Strader besloot om na het verlies van haar moeder en na een echtscheiding om de Pacific Crest Trail te bewandelen. Een intense trektocht van ruim 1100 mijl door het woeste doch beeldschone landschap van de Verenigde Staten.

Met een monster van een rugzak begint Cheryl aan haar grootste uitdaging in haar leven waarin zij vooral op zichzelf is aangewezen en met minimale middelen de trektocht moet zien te overleven. Reese Witherspoon, die in de afgelopen jaren al meerdere malen bewees dat zij een fantastische actrice is, speelt misschien wel haar beste rol in haar carrière tot nu toe. De emoties op het beeld zijn echt. Het intense verdriet nadat zij ontdekt dat haar moeder stervende is, de woede als ze haar krakkemikkige tent niet in elkaar gezet krijgt en haar blijdschap als zij eindelijk haar provisorische gasstel aan de praat krijgt.

Alle respect voor Witherspoon die de film in haar eentje draagt, want ze laat de kijker bijna twee uur lang aan de buis gekluisterd zitten door haar overtuigende spel. Het moet voor de actrice een achtbaan van emoties zijn geweest om deze rol te kunnen spelen. Het ene moment is er intens verdriet en op het andere moment is zij een onverschillig persoon dat door al haar frustraties een leven leidt waarin zij lege seks met wildvreemden mannen heeft en verslaafd raakt aan heroïne. Het zijn wanhopige en vergeefse pogingen om haar pijn enigszins te verzachten.

Vallée wisselt de scènes die zich in het heden afspelen af met beelden uit het verleden van Cheryl. Het verduidelijkt het verhaal over deze vrouw die al sinds haar tienerjaren te maken krijgt met problemen. De ietwat moeizame relatie met haar moeder die zowel haar ouder als beste vriendin wilt zijn, een jongere en zelfzuchtige broer die zij op het rechte pad probeert te krijgen en haar huwelijk dat op de klippen loopt door haar overspel komen aan bod. Maar er is ook ruimte voor schoonheid dat in de vorm van de prachtige beelden van het adembenemende landschap waar Cheryl zich begeeft in de film is verwerkt.

Naast Witherspoon speelt Jurassic Park-actrice Laura Dern de rol van haar moeder terwijl ook de Nederlandse acteur Michiel Huisman zich even laat zien. Hoewel zij deze bijrollen prima invullen, vallen deze in het niet bij wat de Walk The Line-actrice laat zien. En dat in combinatie met de zorgvuldig gekozen muziek en de prachtige beelden die de film bevat, maken Wild een meer dan een uitstekende dramafilm over zelfexploratie en doorzettingskracht.

Het eerste wat mij opvalt als ik de DVD van Wild opstart is dat het beeld haarscherp is! De beelden zijn vrijwel vrij van ruis of andere imperfecties en dat vind ik toch een groot pluspunt van deze uitvoering. De Dolby Digital 5.1 soundtrack die op de schijf staat klinkt prima. De schijf is opgevuld met interessant bonusmateriaal zoals een gesprek met de echte Cheryl Strayed, promotiebeelden van Wild, audiocommentaar van de filmmakers, een bioscooptrailer en een fotogalerij die zeker de moeite waard is om even door te bladeren. Wild is vanaf 1 juli verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc.

Met dank aan 20th Century Fox voor het DVD recensie-exemplaar.

7 gedachten over “Wild (2014) DVD recensie