White Bird in a Blizzard

White Bird in a Blizzard (2014) DVD recensie

Het moment waarop ik besluit om een voor mij onbekende film te gaan kijken hangt van veel zaken af. Wie heeft de film gemaakt? Wie zijn de hoofdrolspelers? Hoe is de film ontvangen door de critici? Ik werd nieuwsgierig naar de dramafilm White Bird in a Blizzard, omdat twee van mijn favoriete actrices erin meespelen. Shailene Woodley, bij het publiek inmiddels bekend door haar rollen in de Divergent-series en The Fault in Our Stars, en Eva Green. En na afloop was de conclusie eenvoudig. Het is een hele vermakelijke film met goed acteerwerk en een boeiend verhaal.

De film draait om het leven van de zeventienjarige Kat (Shailene Woodley), die op een middag thuiskomt uit school en haar vader (Christopher Meloni) in paniek op de bank ziet zitten. Blijkbaar is Kat’s moeder Eve (Eva Green) spoorloos verdwenen zonder dat zij een berichtje heeft achtergelaten. Hoewel Kat denkt dat het allemaal wel losloopt, schakelt haar vader de politie in. Maar ook de onverschillige rechercheur Scieziesciez (Thomas Jane) ziet geen reden om een speurtocht op touw te zetten.

Twee jaren gaan er voorbij. Kat studeert inmiddels en ze komt alleen nog maar thuis voor de zomervakantie waar zij oude herinneringen ophaalt met oude vrienden. Maar haar terugkeer zorgt er ook voor dat Kat steeds meer vraagtekens zet bij de plotselinge verdwijning van haar melancholische moeder. Is zij echt zonder bericht van de aardbodem verdwenen of weet haar ex-vriendje Phil (Shiloh Fernandez) meer over de zaak? Kat is vastberaden om de waarheid aan het licht te brengen, maar sommige geheimen kunnen maar beter geheim blijven.

Regisseur Gregg Araki heeft een uitstekende dramafilm in elkaar gezet. Het is een verhaal dat inzoomt op het leven van een rebelse puber die aan de vooravond van haar volwassen leven staat, een moeizame band met haar moeder had en niet geconfronteerd wil worden met de tekortkomingen van haar vader. Het is te danken aan het puike acteerwerk van de cast dat de film enorm boeiend is. Woodley speelt de rol van Kat uitstekend, maar ook Eva Green, Christopher Meloni en Shiloh Fernandez spelen hun rollen vol overtuiging. Daarnaast bevat de film ook spanning en een aantal plotwendingen waarmee de filmmaker het publiek continu op het verkeerde spoor zet.

Lumière Home Entertainment brengt de film uit op een kwalitatief goede doch kale DVD. Het beeld ziet er goed uit terwijl de Dolby Digital 5.1 soundtrack uitstekend klinkt. Helaas bevat de schijf geen bonusmateriaal.

Met dank aan Lumière Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

0 gedachten over “White Bird in a Blizzard (2014) DVD recensie

1. Ik heb nog nooit eerder van deze titel gehoord maar ik zou hem inderdaad ook wel willen zien vanwege Green en Woodley. Maar belangrijker vind ik nog dat Gregg Araki de regisseur van dienst is. Hij excelleerde met Mysterious Skin. Deze verontrustende film staat nog steeds op mijn netvlies gebrand.