While We're Young

While We’re Young (2014) DVD recensie

Ouder worden. Het is iets waar we allemaal mee te maken hebben. Ik was er nooit mee bezig en in mijn jaren als twintiger had ik echt het gevoel dat het leven nog maar net begon. Maar nu ik de dertig ben gepasseerd denk ik daar toch iets anders over. Ik denk nu iets vaker na over waar ik in het leven sta, wat ik allemaal heb gedaan en wat ik nog wil doen. En ik betrap mezelf er dan ook steeds vaker op dat ik te vaak naar morgen kijk en dat ik dan vergeet dat ik vandaag leef. Het klinkt alsof ik heel zwaarmoedig ben, maar dat is niet zo hoor. Toch heb je af en toe een reality check nodig die je weer met beide benen op de grond zet, want we worden ouder. Of we het nu leuk vinden of niet.

Waarom ik hier een alinea aan wijd terwijl dit een recensie van de tragikomedie While We’re Young is? Ouder worden en wat dat met mensen doet is waar de door Noah Baumbach geschreven en geregisseerde film over gaat en dan in het bijzonder wat dat met de veertigers Josh en Cornelia doet. Ben Stiller speelt de rol van de dagdromende documentairemaker Josh uitstekend. Grappig op zijn tijd, maar vooral een karakter dat in de toekomst leeft en al jaren zijn droom om een succesvolle filmmaker te worden achtervolgt. Hij is al jaren met hetzelfde project bezig en hij denkt de druk te voelen van zijn lieftallige vrouw en succesvolle schoonvader die naar zijn mening meer van hem verwachten.

Dan ontmoet hij bij toeval de twintiger Jamie (Adam Driver); een vrijgeest en documentairemaker die niets geeft om technologie, de smartphone verafschuwt en allesbehalve bezig is met sociale media. Josh benijd zijn levensstijl en dat van zijn vriendin Darby (Amanda Seyfried) en hij begint steeds vaker met het stelletje op te trekken. Ook Cornelia (Naomi Watts) ervaart dat de levenswijze van haar nieuwe vrienden aanstekelijk werkt. En terwijl ze haar verdriet om haar kinderloze bestaan verwerkt, probeert ze om haar tweede jeugd te beleven. Toch kunnen de veertigers – die in de nabije omgeving geconfronteerd worden met vrienden die ouders worden en verder gaan met het leven – de leegte die zij voelen niet opvullen. Want hoe hard de realiteit ook is; ze zijn geen twintigers meer.

Naomi Watts overtuigt in haar rol als de succesvolle doch ietwat onzekere filmproducente die alle registers opentrekt om bij Darby in de maak te vallen. Haar dappere poging om stijlvol op de hiphopmuziek waar haar nieuwverworven vriendin naar luistert te bewegen zorgen voor een grappig, maar zeer ongemakkelijk moment. Het is komisch en tegelijkertijd tragisch om haar te zien worstelen met het leeftijdsverschil. While We’re Young bevat meer van dit soort momenten die in alle eerlijkheid ook herkenbaar zijn. Maar het ouder worden is niet het enige serieuze thema dat Baumbach behandelt.

Adam Driver speelt de rol van de relaxt ogende Jamie voortreffelijk, maar naarmate het verhaal vordert zie je hem transformeren in een zelfingenomen visionair die er alles aan doet om succes te behalen. En de schattige Darby (goed neergezet door Amanda Seyfried) is helemaal niet die sterke vrouw die graag haar eigen leven opbouwt, maar zich juist heel afhankelijk opstelt tegenover Jamie die doet en laat waar hij zin in heeft. Voor Josh (en de kijker) een eyeopener waarbij hij zich realiseert dat het gras niet altijd groener is bij de buren. Maar ook dat het vertrouwen in de medemens soms misplaatst kan zijn. Zeker als je goede vriend helemaal niet een goede vriend blijkt te zijn.

While We’re Young is een film die je vooral aan het denken zet. Niet alleen over het ouder worden en wat dat met je doet, maar de film leert je ook om met andere ogen naar je huidige positie in het leven te kijken. Het ware geluk heb je vaak al in handen zonder dat je daar bewust van bent. Josh en Cornelia hadden die eigenaardige vriendschap met de compleet verschillende Jamie en Darby nodig om die ontdekking te kunnen doen. Het levert een mooi verhaal op dat zowel komisch als dramatisch is, maar bovenal uitstekend verfilmd is door Baumbach. Ik vind het dan ook een mooie film die je naar mijn mening niet mag missen as je een goede tragikomedie kan waarderen. Deze film is vanaf heden verkrijgbaar op een DVD met goede beeld- en geluidskwaliteit hoewel ik het jammer vind dat het schijfje geen bonusmateriaal bevat.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

Een gedachte over “While We’re Young (2014) DVD recensie