Welcome to the Jungle

Welcome to the Jungle (2013) recensie

In mijn jeugd keek ik enorm veel actiefilms en ik had al snel een lijstje met mijn favoriete actiehelden. Dat lijstje werd natuurlijk aangevoerd door Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone, maar ook Jean-Claude Van Damme behoorde tot mijn favorieten. Ik kon mij altijd prima vermaken met films zoals Kickboxer, Cyborg en Hard Target. Maar in de afgelopen jaren laat The Muscles from Brussels nog weinig van zich horen. Maar na een lange tijd afwezig te zijn geweest keert hij terug in de filmwereld en deze keer beproeft hij zijn geluk met een rol in de komedie Welcome to the Jungle.

In de door Rob Meltzer geregisseerde film kruipt de 53-jarige acteur in de huid van Storm, een ex-militair die tegenwoordig zijn dagen vult met het geven van trainingen. Hij krijgt de taak om een groep medewerkers van een marketingbureau te begeleiden tijdens hun team building uitje in de rimboe. Maar als zij op het tropische eiland aankomen blijkt al gauw dat Storm niet de stoere teamleider is die hij pretendeert te zijn. De kantoormedewerkers die normaliter niet verder komen dan de koffieautomaat op de gang zijn nu op zichzelf aangewezen om het weekend in de jungle te overleven.

De verlegen Chris probeert al snel de touwtjes in de handen te nemen, maar daar steekt zijn arrogante collega Phil een stokje voor. Phil is vastbesloten om er alles aan te doen om de leiding van de groep over te nemen en het duurt niet lang voordat hij zijn eigen stam heeft opgericht. Zijn collega’s geven zich massaal over aan Phil’s excentrieke levensstijl die grotendeels draait om hallucinerende middelen en seks. Terwijl de kantoormedewerkers zich volledig laten gaan, probeert Chris samen met een groepje van zijn trouwe aanhangers een manier te vinden om het eiland heelhuids te verlaten. Dat zorgt voor een hevige strijd tussen de twee groepen die lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.

Toen ik hoorde over de rol van Van Damme in deze komedie werd ik enorm nieuwsgierig, maar uiteindelijk ben ik toch teleurgesteld over deze prent die naar mijn mening veel komischer had kunnen zijn. Tevens is het een keiharde bevestiging dat de Universal Soldier-ster wel klaar is in de filmwereld. Waar zijn op leeftijd geraakte collega’s zoals Schwarzenegger en Stallone nog wegkomen met hun optredens in recente actiefilms, is voor de Belgische acteur misschien wel het moment aangebroken om definitief te gaan rentenieren. Hij voegt niets toe aan deze film en het personage dat hij vertolkt is slechts enkele minuten in beeld. En dat terwijl hij wel prominent op de filmposter staat!

Ook de overige acteurs weten niet te overtuigen in hun rollen. De jonge Adam Brody is misschien prima gecast als de sullige en verlegen Chris, maar het is een rol met weinig glans. Als je een acteur met dezelfde uitstraling zou neerzetten dan zou je het verschil niet eens merken. Daarentegen doet Rob Huebel het wel aardig als de achterbakse vice-president en stamhoofd Phil, maar het is niet voldoende om de film te redden. Het verhaal heeft weinig om het lijf, het einde is voorspelbaar en de grappen zie je ook van mijlenver aankomen. Het is jammer, want naar mijn mening was er veel meer mogelijk geweest met Welcome to the Jungle met in het bijzonder de rol die Van Damme voor zijn rekening neemt.

[usr 1.5 size=20]

0 thoughts to “Welcome to the Jungle (2013) recensie”

1. Jammer dat deze tegenvalt. Kon wel genieten van JCVD en de op één na laatste Universal Soldier film. Was niet van plan de film te gaan kijken en dat lijkt dus een goede keuze te zijn 🙂

2. dat is tegenwoordig veel bij films een bekende kop erop zetten maar wel maar voor 5 min in film zoals dragon eyes (van damme), expendables (willis), zombie hunter (trejo), …. is om de mensen toch die film te laten kopen en acteur veel geld te geven voor 1 dag werk. ga hem toch kopen denk ik als hij 5 euro staat of zo