Wedlock (1991) recensie

WedlockSoms heb ik van die momenten dat ik gewoon zin heb in een fout filmpje en Wedlock is zo’n filmpje die dan in aanmerking komt. In de Sci-Fi/thriller van regisseur Lewis Teague zien we hoe een moderne gevangenis de gevangenen in het gareel houdt door hen te voorzien van een exploderende halsband. De halsbanden zijn aan elkaar gekoppeld en niemand weet wie haar of zijn zogenaamde Wedlock-partner is. En als zij meer dan 100 meter van elkaar zijn verwijderd exploderen de halsbanden. Het is een nieuwe en vooral sadistische manier om de controle te houden over de veroordeelde criminelen.

Rutger Hauer speelt de rol van Frank Warren, een diamantrover die na zijn laatste klus wordt verraden door zijn verloofde en zijn beste vriend. Hij wordt voor dood achter gelaten en het heeft niet lang nodig voordat de autoriteiten hem oppakken en overdragen aan de moderne faciliteit Camp Holiday. In de futuristische gevangenis van directeur Holiday, een rol die wordt vervuld door Stephen Tobolowsky, is Frank al gauw het doelwit van de meedogenloze gevangene Emerald. Deze rol wordt op zeer goede wijze neergezet door Basil Wallace die zijn hand er niet voor omdraait om een overtuigende schurk neer te zetten. Gelukkig krijgt Frank hulp van medegevangene Tracy, een jongedame die ontdekt dat zij en Frank Wedlock-partners zijn. Samen weten zij te ontsnappen en slaan zij op de vlucht voor Holiday en de autoriteiten.

De destijds jonge Mimi Rogers speelt de rol van Tracy, maar het acteerwerk van de actrice laat soms veel te wensen over. Dat geldt overigens ook voor Joan Chen en James Remar die beiden een bijrol vertolken. Ook Nederlands trots Rutger Hauer heeft wel betere rollen in zijn carrière gespeeld. Maar we hebben het hier dan ook niet over een miljoenenproductie waarin het acteerwerk van groot belang is, maar over een goed uitgewerkte B-film die zeker de moeite waard is om te gaan zien. Het concept is uniek, het verhaal is redelijk uitgewerkt en dan neem ik de minpunten zoals het acteerwerk, de matige special effects en de belabberde soundtrack graag voor lief. De waarheid is dat Wedlock één van mijn favoriete Rutger Hauer-films is die makkelijk wegkijkt en geen seconde verveelt.

11 thoughts to “Wedlock (1991) recensie”

1. zoals je zelf zegt past dit in rijtje van running man, fortress,… leuke b film die op een nietszeggende zondag soms wel eensin mijn dvd speler verdwijnt