Watchmen (2009) recensie

WatchmenDe klok van de Dag des Oordeels staat op vijf voor twaalf en de Amerikaanse regering is bang dat er een kernoorlog tussen hen de Russen uitbreekt. Terwijl deze mogelijke wereldramp de gemoederen bezighouden, onderzoekt de anonieme burgerwacht Rorschach (Jackie Earle Haley) de mysterieuze moord op zijn oude teamgenoot Edward Blake (Jeffrey Dean Morgan). Samen met zijn oude teamgenoten die deel uitmaakten van een eenheid van gemaskerde burgerwachten doet hij er alles aan om de dader te vinden. Maar als zij te diep graven doen zij een ongelofelijke ontdekking die weleens een gevaar kan vormen voor de toekomst van de mensheid.

Comicverfilmingen zijn er inmiddels in alle soorten en zelfs de minder populaire stripboekfiguren spelen tegenwoordig een hoofdrol in bombastische actiefilms. Watchmen is een ietwat onbekende grafische roman die een intelligent en politiek geladen verhaal bevat. Wegens dat feit is Watchmen geen doorsnee stripboek waarin superhelden met bovenmenselijke krachten de strijd aangaan met superieure schurken en bovennatuurlijke wezens. De helden (of liever gezegd antihelden) die in dit verhaal centraal staan zijn mensen van vlees en bloed, vol emoties en vastberadenheid die trachten om de wereld een betere plek te maken en vechten tegen de heersende corruptie.

De verfilming van het populaire boekwerk levert een intelligente actiefilm op waarin het verhaal prima is uitgewerkt. Regisseur Zack Snyder houdt zich vast aan het origineel dat dan ook het succes van de film ten goede komt. Met zijn bijzondere manier van filmen en het gebruik van veel slow-motion scènes creëert hij een bijzondere filmervaring. De special en visual effects zijn spectaculair en van hoge kwaliteit. De balans tussen de actie, romantiek en drama is op orde en dat maakt Watchmen een sterke en uiterst vermakelijke prent die een must-see voor de comicliefhebber is.

Het overtuigende spel van de uitgebreide cast draagt eveneens een steentje bij aan het succes van Snyder’s meesterwerk. De acteur die meest in het oog springt, is Jackie Earle Haley als de krankzinnige en paranoïde burgerwacht Rorschach, maar ook Jeffrey Dean Morgan verdient alle lof voor zijn uitstekende vertolking van Edward Blake die als zijn alter-ego The Comedian een onderdeel was van het team van gemaskerde burgerwachten. In Watchmen is alles op orde en dat zorgt ervoor dat deze uitstekende comicverfilming bestempeld mag worden als een topper in het genre. Wat voor mij nog een enorm groot pluspunt is, is de fantastische soundtrack met uiteenlopende songs van artiesten zoals Jimmy Hendrix, Nena en Simon & Garfunkel.

Score: 9,0

0 thoughts to “Watchmen (2009) recensie”