Vice

Vice (2015) Blu-ray Disc recensie

Vice is een pakkende titel en als een actieheld zoals Bruce Willis groot op de poster staat afgebeeld, word ik als liefhebber en fan van de jaren ’90 actieheld toch erg nieuwsgierig. Desalniettemin moet ik mijn verwachtingen iets temperen gezien het feit dat de Die Hard-acteur in de afgelopen jaren geen klapper meer heeft gemaakt. De laatste Die Hard-film flopte terwijl hij slechts kleine rolletjes speelde in films zoals Sin City 2: A Dame to Kill For en G.I. Joe: Retaliation. Ik val gelijk met de deur in huis, want ook in Vice vertolkt hij slechts een bijrol.

Toch speelt hij de rol van de zelfingenomen zakenman prima. Willis kruipt in de huid van Julian, de eigenaar van het hermetisch afgesloten vakantieparadijs Vice waar betalende gebruikers naar binnen mogen om hun perverse dromen te verwezenlijken. Ze hebben toegang tot de bewoners van Vice, geavanceerde en levensechte androïden die eruitzien en aanvoelen als mensen en elke 24 uur gereset worden om te voorkomen dat zij herinneringen hebben aan de nare misdrijven die op hen worden gepleegd.

Maar op een dag gaat er iets mis in de hightech faciliteit als het mooie pleasure model Kelly (Ambyr Childers) bewust wordt van de gebeurtenissen in Vice en besluit om te ontsnappen. In de vrije wereld wordt ze opgejaagd door de bewakers van Julian, maar ook de verwilderde politieagent Roy (Thomas Jane) doet er alles aan om Kelly te vinden. Hij is vastbesloten om samen met haar de wantoestanden en het buitensporige geweld in Vice tot een halt toe te roepen. In een gevaarlijk kat- en muis spel moet Kelly beslissen wie zij kan vertrouwen en hoe zij haar nog in gevangenschap levende lotgenoten kan redden.

Vice heeft alle ingrediënten om te slagen als een intrigerende en vermakelijke actiefilm, maar de uitwerking laat soms iets te wensen over. In een krappe 90 minuten lukt het regisseur Brian A Miller niet om het verhaal goed uit te werken de personages uit te diepen. Veel vragen blijven dan ook onbeantwoord. Hoe is Vice tot stand gekomen? Waarom is Kelly zich plotseling bewust van de gruwelheden die in Vice plaatsvinden en waarom heeft Roy zo’n ontzettende hekel aan Julian, het resort en kunstmatige intelligentie?

De grote vraag is of dat erg is, want na het zien van deze film moet ik wel concluderen dat die 90 minuten voorbij zijn gevlogen. De actiescènes volgen elkaar in rap tempo op en de special effects zien er prima uit. En de jonge Ambyr Childers speelt de rol van de robot prima. Ook Willis benut zijn schermtijd optimaal hoewel ik veel minder te spreken ben over het statische acteerwerk van The Punisher-acteur Thomas Jane. Vice is dan ook geen meesterwerk, maar het is wel een leuke futuristische actiefilm om tussendoor even mee te pakken.

Met dank aan Just Entertainment mocht ik de Blu-ray Disc versie van Vice beoordelen en het is een nette uitgave geworden die in een stijlvolle kartonnen slipcase op de markt wordt gebracht. Het voegt iets meer waarde toe aan de Blu-ray Disc die vanaf 21 juli in de schappen ligt. De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is uitstekend te noemen. Helaas bevat het schijfje geen bonusmateriaal en dat is jammer.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Just Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Vice (2015) Blu-ray Disc recensie